Legger ned høyskole i Trondheim

Høyskolen Kristiania avvikler avdelingen i Trondheim frem mot 2019.
Lavere søker- og opptakstall er ifølge Høyskolen Kristiania årsaken til at de nå legger ned studiestedet i Trondheim.
(Foto: Høyskolen Kristiania)

Lavere søker- og opptakstall er ifølge Høyskolen Kristiania årsaken til at de nå legger ned studiestedet i Trondheim. Foto: Høyskolen Kristiania

Ifølge en pressemelding fra den private høyskolen er årsaken flere år med synkende søker- og opptakstall, samt lav lønnsomhet. Høyskolen vil ikke ta opp nye høyskolestudenter høsten 2017, men gjennomfører opptak på samtlige fagskolestudier.

- Dette har vært en vanskelig, men desverre nødvendig beslutning å ta. Trondheim har vært en viktig del av vår utdanningsstiftelse i mange år, og nå skal vi sørge for at den høye utdanningskvaliteten og det gode læringsmiljøet opprettholdes i utfasingsperioden, sier Solfrid Lind, administrerende direktør ved høyskolen i pressemelding.

De begrunner nedleggelsen med at det er stor konkurranse fra de større aktørene i regionen. Studentene som allerede har begynt ved høyskolen får fullføre studieløpet sitt.

- Vi er nå i dialog med alle de ansatte i Trondheim. Vår målsetting er å sikre en så smidig prosess som mulig, og sørge for at de berørte finner seg ny jobb, sier Lind videre.

Det er i dag 20 ansatte ved studiestedet i Trondheim.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.