Historisk flymotor opp fra nesten 400 meter

Etter mer enn et år og tre forsøk klarte endelig RV Gunnerus å heve flymotoren fra andre verdenskrig på 375 meters dyp. Nå kan norske flyentusiaster glede seg til å sette sammen verdens første helrestaurerte Blackburn Skua. – Dette ville vært umulig uten støtten fra NTNU og deres forskningsfartøy, sier ildsjelene bak hevingen.
R/V Gunnerus stevner inn mot Trondheim biologiske stasjon med lasten fra dypet.
(Foto: Tor H. Monsen)

R/V Gunnerus stevner inn mot Trondheim biologiske stasjon med lasten fra dypet. Foto: Tor H. Monsen

Flyentusiastene Øyvind Lamo og Klas Gjølmeli representerer ”Operation Skua” – en frivillig forening for berging og restaurering av nedskutte eksemplarer av den engelske jageren Blackburn Skua.



- Det fantasiske utstyret her om bord og mannskapet som opererer det, har vært alfa omega for den vellykkede hevingen, sier Lamo, mens Gjølmeli samtykker. – Umulig uten NTNUs støtte til prosjektet, sier han. Foreningen støtter seg til lån av universitetets sofistikerte utstyr, i tillegg til pengestøtte fra private sponsorer.



Med motor og propell trykt plassert på dekket og med tilhørende flykropp berget i 2008, har foreningen det som skal til for å skru sammen verdens første autentiske eksemplar i verden, i følge Lamo.





Syv timers berging

Torsdag morgen dro NTNUs forskningsfartøy Gunnerus ut mot Orkdalsfjorden for et fjerde forsøk på heving. Målet var en komplisert operasjon for å få opp en 70 år gammel, rustet metallklump fra 375 meters dyp. For dypt for dykkere, men ikke for en ubemannet ubåt – eller ROV – som Gunnerus er utstyrt med.



Etter nedstigning til nesten 400 meter ventet syv timer med finmotoriske bevegelser for å få festet stroppene under den halvt muddernedsenkede flymotoren på flere hundre kilo. Da dette endelig lyktes, ble en dregg i vaier forankret fra båtens kran forsiktig hektet fast i endene på stroppene. Etter at motoren ble varsomt frigjort fra sitt hvilested siden juni 1940, begynte en forsiktig oppstigning, mens mannskapet bivånet gjennom video med hjertet i halsen.

I forbausende god stand

Klokken 1900 torsdag kveld hang den historiske lasten i wire 40 meter under Gunnerus, som dro inn til grunnere farvann i tilfellet lasten skulle ryke. Det mest kritiske øyeblikket var når den sårbare lasten brøt overflaten og møtte den fulle tyngdekraften, forklarer Svenn Ove Linde, som er operasjonsansvarlig for RV Gunnerus.



Også dette gikk bra. Motorblokk, propell og eksos kom om bord i et stykke. Dermed har Lamo og Gjølmeli flydelene de trenger for en komplett Skua. Motoren skal nå gjenforendes med flykroppen som ligger på lager ved Bodø flymuseum.



En rusten klump utenfor ethvert håp om redning? Langt i fra.

- Den er faktisk i bedre stand enn vi hadde forventet, sier Lamo.

Deler på motoren er i aluminium og har fungert som rustavleder for stålet, forklarer han.





”Black Thursday”

Det var også en torsdag i juni 1940 at slutten på historien for Blackburn Skua L2896 begynte – kjent som Svarte torsdag for det britiske Royal Navy.



De allierte hadde igangsatt evakueringen fra Narvik i møte med overlegne tyske styrker. 8. juni oppdaget slagskipene Scharnhorst og Gneisenau et engelsk hangerskip og to eskorteskip utenfor Lofoten. Alle skipene ble senket og mer enn 1500 mann omkom i ishavet. Kun 40 mennesker overlevde angrepet. Dette var et av de styggeste tapene for Royal Navy under andre verdenskrig. Winston Churchill selv ga ordre om at nederlaget skulle hevnes for enhver pris. 15 engelske fly ble klargjort for et hevnangrep som Royal Navy selv bedømte hadde en overlevelsesfaktor for flygerne på 50 prosent.



I fullt dagslys og fra skyfri himmel 13. juni satte Blackburn Skua’ene kursen mot Trondheim og Scharnhorst, men ble oppdaget før de var kommet halvveis inn Trondheimsfjorden. Åtte fly av de 15 ble skutt ned. Mange av pilotene døde, men noen klarte seg, deriblant Lt Cdr. J. Casson og Lt. P. E. Fanshawe i L2896. Ute av stand til å holde seg i luften, men med manøvreringsevne tilstrekkelig til å buklande det isønderskutte flykroppen på vannet ved Langvika, fikk de to flygerne kastet seg i sjøen før Skua’en trakk dem ned i dypet.



Torkil og Arne Nodland så hendelsen fra land, og satte ut i robåt for å redde engelskmennene. Flygerne ble kort tid etter tatt til fange og sendt til krigsfangeleir i Tyskland. Piloten John Casson var tilbake i Trondheim i 1980 for å minnes hendelsen. Så sent som i 2007 var to av hevntoktets gjenværende flygere i Trondheim for å nedlegge minnekranser over døde kamerater på Stavne krigskirkegård.



I følge Lamo er det fremdeles en mann igjen i live fra flyangrepet for 71 år siden.



Skua skal gjenoppstå

Nå venter et nitidig restaureringsarbeid for ”Operation Skua”, blant annet med hjelp av gode kontakter i historiske flymiljø i England og i Tyskland. Deler de mangler og deler som eventuelt må skiftes ut, finnes rundt omkring på flymuseer i inn- og utland. På den ene eller den andre måten skal det første restaurerte Blackburn Skua gjenoppstå, mener ildsjelene.

Blackburn Skua MK. II
  • Mannskap: 2
  • Vingespenn: 14, 1 meter
  • Vekt: 3730 kilo med drivstoff og last
  • Toppfart: 360 km/t i 2000 meters høyde
  • Motor: Bristol Perseus, 905 hestekrefter
  • Fire Browning maskingevær, to på hver vinge
  • Største bombe: 227 kilo
Denne Bristol Perseus-motoren har fungert som rev for marint liv i 70 år.
(Foto: Tor H. Monsen)

Denne Bristol Perseus-motoren har fungert som rev for marint liv i 70 år. Foto: Tor H. Monsen

Den vil nok aldri komme på vingene igjen, men Øyvind Lamo og andre flyentusiaster har nok deler til å skape en fullverdig utstillingsmodell av en orginal Blackburn Skua.
(Foto: Tor H. Monsen)

Den vil nok aldri komme på vingene igjen, men Øyvind Lamo og andre flyentusiaster har nok deler til å skape en fullverdig utstillingsmodell av en orginal Blackburn Skua. Foto: Tor H. Monsen

Stropper og dregg: Slik ble motoren hevet.
(Foto: Tor H. Monsen)

Stropper og dregg: Slik ble motoren hevet. Foto: Tor H. Monsen

Klas Gjølmeli demonstrerer det beskjedne rustangrepet ved å løsne en av boltene til et av propellbladene. Luft er mer skadelig enn vann med tanke på korrosjon.
(Foto: Tor H. Monsen)

Klas Gjølmeli demonstrerer det beskjedne rustangrepet ved å løsne en av boltene til et av propellbladene. Luft er mer skadelig enn vann med tanke på korrosjon. Foto: Tor H. Monsen

Motor nr. 20987: Laget i Bristol, England, konstaterer Klas Gjølmeli.
(Foto: Tor H. Monsen)

Motor nr. 20987: Laget i Bristol, England, konstaterer Klas Gjølmeli. Foto: Tor H. Monsen

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Starmus:

Her kan du se bilder av det som skjedde femte dag av festivalen

Bruk piltastene eller sveip for å bla i bildeserien.

Starmus:

- Mer informasjon fører til mer klimaskepsisme

Den kanadiske forskeren Katherine Hayhoe mener vitenskapsfolk må bli flinkere til å snakke med hjertet i stedet for hodet.

Starmus-diskusjon:

Slik vil ekspertene at barn skal læres opp og inspireres

Et stjernespekket panel på Starmusfestivalen var helt enige om at barn må inspireres til utforskning og læres opp i kritisk tenking fra svært ung alder.

Kraftige reaksjoner mot nobelprisvinner på Starmus

Chris Pissarides sa han stoler mer på en mannlig stemme, enn en kvinnelig.