- Nå er det ikke lenger noen unnskyldning for å komme for sent til møter eller forelesning, sier daglig leder Thomas Jelle i Trådløse Trondheim as.

13 000 søkbare rom

I disse dager er nesten 5000 nye studenter i ferd med å gjøre seg kjent på NTNU. Mange av dem på Gløshaugen. I følge Jelle må en ny student oppsøke 50 nye steder i løpet av en uke.

- Når NTNU har 13 000 rom sier det seg selv at mange roter seg vekk, havner på feil forelesningssal og sliter med å finne frem, sier han.

Nå er samtlige rom gjort søkbare i den nye applikasjonen, som har detaljerte kart og plantegninger av alle rom i alle de 60 byggene på haugen. Alt innholdet ligger på webservere og sendes brukere på forespørsel, enten det er korteste veil til et seminarrom, toalettet eller nærmeste buss-holdeplass det søkes etter. Brukeren kan også legge til innhold selv.

De 1800 basestasjonene som er plassert rundt om på Gløshaugen betyr også at NTNU har et svært godt utbygd trådløst nett. Dette brukes til å finne posisjonen til brukeren, med en nøyaktighet på 5-10 meter.

Brukerdrevet innovasjon

“Campusguiden” gir dermed campus rett i lomma, så fremt en kan koble seg til trådløst nett med en iPhone eller en annen type smarttelefon. Og det har vi omtrent alle sammen i løpet av to-tre år, i følge New York-baserte ABI research som har spesialisert seg på teknologiske markedsundersøkelser.

Løsningen fungerer selvfølgelig også på lesebrett og bærbar pc.

I mars slapp de første 100 testbrukerne til. I mai var det fortsatt 60 igjen som brukte appen. Betaversjonen ble lansert onsdag, og nå kan alle som ønsker det ta den i bruk via campusguiden.no. Jelle understreker at det er en prøveversjon, og at flere funksjoner kommer. De vil gjerne ha aktive brukere som kan være med på å utvikle appen videre og fylle den med innhold.

Tro på stort marked

Med 350 000 kvadratmeter bygningsmasse, det store antallet bygg og rom er Gløshaugen et perfekt, men ekstremt komplekst og krevende test-case. Thomas Jelle mener det gir selskapet et stort konkurransefortrinn, når de i løpet av neste år vil lansere tjenesten kommersielt.

- Fikser vi Gløshaugen, fikser vi hva som helst av utfordringer som måtte komme, sier Jelle, som er fast i troen på at dette blir stort:

- Undersøkelser tyder på at innendørs navigering kan bli større enn GPS innen 2015. Allerede i dag foregår 60-70 prosent av all mobilbruk inne, opplyser han.

Markedet er alle som har en kompleks bygningsmasse, som universiteter, større kjøpesentre, sykehus og messeområder.

Midt i IME-strategien

Campusguiden er resultatet av et par års forsknings- og utviklingssamarbeid selskapet har hatt med NTNU, først og fremst fagmiljøer ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk. Det hele startet med et studentprosjekt ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap i 2008.

- For IME er dette et stjerneeksempel på hvordan forskning og forskningsbasert undervisning kan lede frem til innovasjon, sier dekan ved IME, Geir Øien.

Prosjektet har engasjert forskere over et bredt spekter, alt fra arbeid med utvikling av selve teknologien til brukerundersøkelser. Både masterstudenter og stipendiater har vært med underveis i deler av arbeidet. Dekanen er også opptatt av at prosjektet passer perfekt inn i fakultetets strategiplan. I likhet med NTNUs overordnede strategi, vektlegger den større integrering av forskning, forskningsbasert undervisning og innovasjon -gjerne i samarbeid med næringslivet.

Prosjektet har så lagt kostet to millioner kroner, finansiert med midler fra Trådløse Trondheim as, NTNU og programmet Designpilot i Norges Forskningsråd.