TekPed 2013:

Jordnær bruk av teknologi

Mange veier fører til Rom og meningene om bruk av teknologi i undervisninga er like mange. På fagdagen i undervisningsteknologi blir det debatt og eksempler.

Det er forståelig hvis en stakkars faglærer innimellom blir ør og overveldet. Fra alle bauer og kanter snakkes det om moocs, omvendt undervisning, videoopptak og SRS. Da kan det være greit å deise ned på landjorda igjen og stille spørsmålet: Når er tavla best og når fungerer det best med teknologi?

Dette var et av spørsmålene ildsjelene ved Multimediesenteret fikk da de ba faglærerne fortelle hva de ønsker at en fagdag skal inneholde. De som svarte ønsker også å vite hvordan bruk av PC og prosjektør kan skape en mer engasjerende undervisning, og hvilke muligheter ulike webmøteverktøy gir.

Fagdag for faglærere

Nå inviteres faglærerne til TekPed 2013, for å diskutere hvilke muligheter og begrensninger som finnes ved bruk av teknologi i undervisninga. Fagdagen går av stabelen torsdag 30. mai og fristen for å melde seg på er 27. mai.Målgruppa er først og fremst faglærerne, men studenter og administrativt ansatte er også velkomne. Foreløpig har arrangørene registrert 60 påmeldte, men de ser gjerne at enda flere melder seg på.

Stjerneskuddene gir eksempler

Heidi Brøseth deltar. Lisa Lorentzen deltar. Jørgen Yri deltar. Alle tre vil vise eksempler på hvordan de bruker IKT i undervisninga ved NTNU.

Heidi Brøseth ble nylig kåret til årets foreleser ved Det humanistiske fakultet, blant annet fordi hun går i spissen for å utvikle undervisningsmetodene. På fagdagen vil førsteamanuensen i nordisk språk snakke om erfaringene med å bruke Student Response System og selvtester i It’s learning. Omvendt undervisning er noe hun også har varslet at hun vil teste ut i neste semester. Studentene ser videoforelesninger på forhånd, slik at forelesningene i stedet blir brukt til å diskutere stoffet og løse oppgaver.

Lisa Lorentzen er egentlig pensjonist, men matematikkprofessoren jobber ivrig med video-opptak av forelesninger. Hun har også vært i studio og laget spesialtilpassede videoer, som er kortere enn de tradisjonelle forelesningene. Hun vil snakke om erfaringene med å undervise i matematikk.

SE OGSÅ: Video-opptak med Lorentzen

Jørgen Yri underviser i spansk og vil vise hvordan han bruker teknologi for å knytte sammen campus- og fjernstudenter.

Unngå avmakt

- Nå håper vi å lokke til oss så mange faglærere som mulig. Dette er et spennende felt med mange ulike meninger, sier rådgiver Martin Gaustad i Multimediesenteret.

Multimediesenteret og NTNU AV-tjenesten arrangerer fagdagen i samarbeid med Uniped og NTNU Videre. TekPed 2013 finner sted i auditorium R5 i Realfagbygget.

Prorektor Berit Kjeldstad innleder også. I tillegg er det satt av tid til å se på undervisnings- og samhandlingsverktøy. Fagdagen avsluttes med diskusjon om undervisningsteknologi ved NTNU i 2020: «Hva skal og bør tilbys, og hvordan kommer vi dit?»

- Mange faglærere har tanker om hvordan undervisninga kan utvikles til å bli enda bedre, men så koker det gjerne bort i organisering og travle hverdager. Fagdagen skal vise dem hvordan de skal komme videre og unngå å føle avmakt, sier Gaustad.

Teknologi i undervisninga handler blant annet om opptak og avspilling av forelesninger. Her gjøres det opptak av Matte 4.
(Foto: Multimediesenteret)

Teknologi i undervisninga handler blant annet om opptak og avspilling av forelesninger. Her gjøres det opptak av Matte 4. Foto: Multimediesenteret

Professor Lisa Lorentzen viser hvordan hun underviser i matematikk.
(Foto: Solveig Mikkelsen)

Professor Lisa Lorentzen viser hvordan hun underviser i matematikk. Foto: Solveig Mikkelsen

Årets foreleser på HF, Heidi Brøseth, forteller hvordan hun benytter teknologi i undervisninga.
(Foto: Kristoffer Furberg)

Årets foreleser på HF, Heidi Brøseth, forteller hvordan hun benytter teknologi i undervisninga. Foto: Kristoffer Furberg

En fagdag midt i blinken for undervisere. - Møt opp, oppfordrer rådgiver Martin Gaustad i Multimediesenteret.
(Foto: Tore Oksholen)

En fagdag midt i blinken for undervisere. - Møt opp, oppfordrer rådgiver Martin Gaustad i Multimediesenteret. Foto: Tore Oksholen

Relaterte artikler

NTNU på nett

NTNU er tidlig ute med å tilby forelesninger på nett. Ledelsen og studentene ønsker seg enda mer nettbasert undervisning, mens faglærerne i liten grad lar seg rive med.

TekPed 2013:

Nye metoder for undervisning

- Hopp i det og begynn i det små, var anbefalingene fra Lisa Lorentzen og Heidi Brøseth på NTNUs fagdag om bruk av teknologi i undervisninga.

Vyer om bedre undervisning

Stadige flere forelesninger blir tilgjengelige for studentene på nettet. Jonas Persson og hans kolleger arbeider med å utvikle effektive pedagogiske metoder for å gjøre denne undervisninga så god som mulig.

Blir norsk MOOC-pioner

Bruken av nettbaserte kurs har i høst eksplodert ved en rekke universiteter i USA. NTNU-professor Arne Krokan er overbevist om at dette er framtida, og går nå i gang med å lage sin egen MOOC.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Vil øke semesteravgiften med 140 kroner i året

Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim, Sit, vil øke semesteravgiften fra 510 til 580 kroner. Årsaken er økt satsing på blant annet studentfrivillighet.

Høytid for prokrastinering:

Sju råd til studenter som utsetter viktige gjøremål

Det er eksamenstid for hundretusenvis av studenter, og mange kjenner nok et snev av utsettelsesatferd. Når denne blir kronisk heter det prokrastinering, og kan gjøre eksamenlesing og oppgaveskriving unødig vanskelig.

Gjesteskribent Hilde Opoku:

Fra SMART teknologi til smartere medmennesker?

Med årets statsbudsjett innfører Ghana flere skattereformer som har til hensikt å forflytte skattebyrden fra de som har minst, stimulere til forretningsoppstart for unge entreprenører samt andre mekanismer vi er vant med fra den norske velferdsstaten.

Hva er en medforfatter?

Professor i medisinsk statistikk Stian Lydersen (NTNU) vil ikke ta ansvar for de artiklene han er medforfatter på. Det ansvaret er han pålagt i følge Vancouver-retningslinjene.