Forskere med middel mot resistent bakterie

Forskere ved NMBU har funnet et protein som kan knekke resistente bakterier av typen som nylig ble funnet ved Sørlandet sykehus, melder Nationen.
(Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

En forskergruppe har funnet et protein som kan ta knekken på aibiotikaresistente bakterier. (Illustrasjonsfoto) Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås har en forskergruppe funnet et protein som tar livet av bakterien vankomycinresistente enterokokker (VRE), skriver avisa.

– Vi har nylig funnet et lite protein som ser ut til å virke svært godt mot denne bakterien, sier professor Dzung Diep ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap på NMBU.

Arbeidet ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Microbiology , og Diep mener proteinet kan tas i bruk mot slike bakterier om fem til ti år, dersom det forskes mer.

– Preparatet må først gjennom en utviklingsprosess og flere steg med klinisk testing. Men det preparatet vi har funnet er svært effektivt og har et stort potensial, så jeg har stor tro på at vi kan få til det.

Bakterien VRE, som nylig ble oppdaget ved Sørlandet sykehus, er resistent mot antibiotika. Den sprer seg også raskt i sykehusmiljøer der antibiotikabruken er høy. Den samme bakterien ble funnet ved Oslo universitetssykehus tidligere i år, og ved St. Olavs hospital i Trondheim og Orkdal sykehus i 2014.

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.