Forskere med middel mot resistent bakterie

Forskere ved NMBU har funnet et protein som kan knekke resistente bakterier av typen som nylig ble funnet ved Sørlandet sykehus, melder Nationen.
(Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

En forskergruppe har funnet et protein som kan ta knekken på aibiotikaresistente bakterier. (Illustrasjonsfoto) Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås har en forskergruppe funnet et protein som tar livet av bakterien vankomycinresistente enterokokker (VRE), skriver avisa.

– Vi har nylig funnet et lite protein som ser ut til å virke svært godt mot denne bakterien, sier professor Dzung Diep ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap på NMBU.

Arbeidet ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Microbiology , og Diep mener proteinet kan tas i bruk mot slike bakterier om fem til ti år, dersom det forskes mer.

– Preparatet må først gjennom en utviklingsprosess og flere steg med klinisk testing. Men det preparatet vi har funnet er svært effektivt og har et stort potensial, så jeg har stor tro på at vi kan få til det.

Bakterien VRE, som nylig ble oppdaget ved Sørlandet sykehus, er resistent mot antibiotika. Den sprer seg også raskt i sykehusmiljøer der antibiotikabruken er høy. Den samme bakterien ble funnet ved Oslo universitetssykehus tidligere i år, og ved St. Olavs hospital i Trondheim og Orkdal sykehus i 2014.

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.