Forskere med middel mot resistent bakterie

Forskere ved NMBU har funnet et protein som kan knekke resistente bakterier av typen som nylig ble funnet ved Sørlandet sykehus, melder Nationen.
(Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

En forskergruppe har funnet et protein som kan ta knekken på aibiotikaresistente bakterier. (Illustrasjonsfoto) Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås har en forskergruppe funnet et protein som tar livet av bakterien vankomycinresistente enterokokker (VRE), skriver avisa.

– Vi har nylig funnet et lite protein som ser ut til å virke svært godt mot denne bakterien, sier professor Dzung Diep ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap på NMBU.

Arbeidet ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Microbiology , og Diep mener proteinet kan tas i bruk mot slike bakterier om fem til ti år, dersom det forskes mer.

– Preparatet må først gjennom en utviklingsprosess og flere steg med klinisk testing. Men det preparatet vi har funnet er svært effektivt og har et stort potensial, så jeg har stor tro på at vi kan få til det.

Bakterien VRE, som nylig ble oppdaget ved Sørlandet sykehus, er resistent mot antibiotika. Den sprer seg også raskt i sykehusmiljøer der antibiotikabruken er høy. Den samme bakterien ble funnet ved Oslo universitetssykehus tidligere i år, og ved St. Olavs hospital i Trondheim og Orkdal sykehus i 2014.

Hovedopptaket:

Disse studiene er det vanskeligst å komme inn på

Årets hovedopptak er klart. NTNU har mer enn tre søkere per studieplass.

Professoren som sendte kvinnelige studenter grove meldinger legger seg flat

Skriver i en sms at han innser at meldingene var upassende.

NTNU-student fikk sølv i internasjonal konkurranse

21-åringen fra Mandal skrev forskningsrapport om værballonger på Mars allerede i sitt første år som NTNU-student.

Årets opptak sto lenge i fare grunnet uenighet om overtid

Partene signerte kontrakten som gjør jobben gjennomførbar først på torsdag.