Forskere med middel mot resistent bakterie

Forskere ved NMBU har funnet et protein som kan knekke resistente bakterier av typen som nylig ble funnet ved Sørlandet sykehus, melder Nationen.
(Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

En forskergruppe har funnet et protein som kan ta knekken på aibiotikaresistente bakterier. (Illustrasjonsfoto) Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås har en forskergruppe funnet et protein som tar livet av bakterien vankomycinresistente enterokokker (VRE), skriver avisa.

– Vi har nylig funnet et lite protein som ser ut til å virke svært godt mot denne bakterien, sier professor Dzung Diep ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap på NMBU.

Arbeidet ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Microbiology , og Diep mener proteinet kan tas i bruk mot slike bakterier om fem til ti år, dersom det forskes mer.

– Preparatet må først gjennom en utviklingsprosess og flere steg med klinisk testing. Men det preparatet vi har funnet er svært effektivt og har et stort potensial, så jeg har stor tro på at vi kan få til det.

Bakterien VRE, som nylig ble oppdaget ved Sørlandet sykehus, er resistent mot antibiotika. Den sprer seg også raskt i sykehusmiljøer der antibiotikabruken er høy. Den samme bakterien ble funnet ved Oslo universitetssykehus tidligere i år, og ved St. Olavs hospital i Trondheim og Orkdal sykehus i 2014.

Linjeforeninger samlet seg for fokus på mental helse

Linjeforeninger ved Gløshaugen arrangerte «En psykt vanlig uke» for å skape en bedre hverdag for alle studenter.

UH-delegasjon i Kina:

Svein Stølen i Kina: - Relasjonsbygger, ikke politiker

Beijing: UiO-rektor Svein Stølen har hatt møter med lederne i 4 av Kinas 6 beste universiteter. Det er han godt fornøyd med. Politikken overlater han til KD.

Varsler studentopprør mot ny styringsmodell

Streik og studentopprør venter om foretaksmodellen får gjennomslag som styringsform for universitetene, ifølge Håkon Randgaard Mikalsen.

Én av fire studenter i Norge er over 30 år

Norges studenter er blant de eldste i Europa. Professor mener det er samfunnsøkonomisk uheldig at mange studenter kommer sent ut i arbeidslivet.