Forskere med middel mot resistent bakterie

Forskere ved NMBU har funnet et protein som kan knekke resistente bakterier av typen som nylig ble funnet ved Sørlandet sykehus, melder Nationen.
(Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

En forskergruppe har funnet et protein som kan ta knekken på aibiotikaresistente bakterier. (Illustrasjonsfoto) Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås har en forskergruppe funnet et protein som tar livet av bakterien vankomycinresistente enterokokker (VRE), skriver avisa.

– Vi har nylig funnet et lite protein som ser ut til å virke svært godt mot denne bakterien, sier professor Dzung Diep ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap på NMBU.

Arbeidet ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Microbiology , og Diep mener proteinet kan tas i bruk mot slike bakterier om fem til ti år, dersom det forskes mer.

– Preparatet må først gjennom en utviklingsprosess og flere steg med klinisk testing. Men det preparatet vi har funnet er svært effektivt og har et stort potensial, så jeg har stor tro på at vi kan få til det.

Bakterien VRE, som nylig ble oppdaget ved Sørlandet sykehus, er resistent mot antibiotika. Den sprer seg også raskt i sykehusmiljøer der antibiotikabruken er høy. Den samme bakterien ble funnet ved Oslo universitetssykehus tidligere i år, og ved St. Olavs hospital i Trondheim og Orkdal sykehus i 2014.

Solberg erkjenner nederlag om lærernorm

Statsminister Erna Solberg (H) innrømmer at budsjettenigheten om en lærernorm betyr at regjeringen har akseptert et tiltak den ikke mener er det beste.

Flere voksne innvandrere deltar på norskopplæring

I 2016 deltok 41.600 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Det er en økning på 12 prosent fra året før.

Håper på byggestart om to år:

Trenger 50 millioner til utbygging av Samfundet

Studentersamfundet trenger mer plass, og ønsker byggestart i andre halvdel av 2019. Men først må de få inn 50 millioner kroner for å finansiere utbyggingen.

Nå kommer robotene som kan skrive forskningsartikler

Et amerikansk selskap har utviklet en programvare som sies å kunne skrive forskningsartikler.