Tror på automatisert maritim transport

Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ved SINTEF Ocean mener automatiserte skip er løsningen på framtidens transportutfordringer.
Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ønsket de frammøtte velkommen. – Dette er et område som passer Norge veldig bra. Vi har transporten, vi har havet og vi har teknologien, sier han til Universitetsavisa.
(Foto: Inga Skogvold Rygg)

Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ønsket de frammøtte velkommen. – Dette er et område som passer Norge veldig bra. Vi har transporten, vi har havet og vi har teknologien, sier han til Universitetsavisa. Foto: Inga Skogvold Rygg

Det var tett med folk langs kaia på Brattøra da Trondheims maritime automasjonsteknologi skulle vises fram under Ocean Week onsdag ettermiddag. Både universitetet og kommersielle aktører var representert.

– Det er veldig mye spennende som skjer. Jeg tipper vi får noen nye prosjekter på bordet ganske kjapt, sier seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ved SINTEF Ocean.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Todeling

Han forteller om en todeling innenfor automasjon: Universitetene jobber gjerne med mindre fartøy og automatiserte roboter, mens de kommersielle satser på autonome skip.

– Det er litt forskjellige områder, men man har for eksempel posisjonssystem og sensorsystem til felles. Det er mye man kan bruke på begge felt, og lære av hverandre, sier Rødseth.

Mange var møtt fram for å se hva Trondheims maritime teknologimiljø hadde å by på. (Foto: Inga Skogvold Rygg)

Mange var møtt fram for å se hva Trondheims maritime teknologimiljø hadde å by på. Foto: Inga Skogvold Rygg

 

Selvgående eller autonome fartøy skal i motsetning til fjernstyrte fartøy kunne ta selvstendige avgjørelser.

LES OGSÅ: - Vi vet mindre om havet enn om verdensrommet

Store konsekvenser

Temaet for årets utgave av konferansen Ocean Week er nettopp automatisering. I likhet med flere andre ser Rødseth store muligheter i å satse på maritim automasjon.

– Konsekvensene for samfunnet vil være ganske store. Når vi har en forventet vekst på 50 prosent i transport fram mot 2040 blir det mye lastebiler. Men så har vi ganske mye vann her i landet. Jeg tror det kan bli en stor næring, for å si det pent, sier Rødseth.

Henrik Alfheim kontrollerer båten han har laget styringssystem til, sammen med Kjetil Muggerud.
(Foto: Inga Skogvold Rygg)

Henrik Alfheim kontrollerer båten han har laget styringssystem til, sammen med Kjetil Muggerud. Foto: Inga Skogvold Rygg

 

Et kappløp på gang

Blant dem som fikk vist seg fram var kybernetikkstudentene Kjetil Muggerud og Henrik Alfheim. Masterprosjektet deres har vært å implementere et styringssystem i form av dynamisk posisjonering.

– Det er veldig aktuelt her i Trondheim, med den autonome ferga ved Ravnkloa, sier Muggerud.

Han forteller om stor oppslutning rundt det maritime automasjonsmiljøet.

– Alle de store selskapene, som Kongsberg og Rolls Royce, kommer til. Det er dårlige tider i bransjen, men de ser nødvendigheten av det. Jeg vil si det er et kappløp på gang, sier han.

LES OGSÅ: Trondheimsfjorden første område for selvgående skip

Ocean Week
  • Arrangeres årlig i Trondheim, i 2017 for tredje gang
  • Har som mål å være en møteplass for forskere, industri og myndigheter
  • Tema for årets konferanse er automasjon
  • kilde: oceanweek.no
UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.