Forskere advarer mot mer data i skolen

Barn lærer mer av skrive for hånd enn på datamaskin, viser hjerneforskning fra NTNU

"Studentene ved NTNU vil ha PC på eksamen" står det å lese med denne sirlige håndskriften. Men kanskje bør både studenter og andre tenke seg om en gang til. Foto: Solveig Mikkelsen

Nå advarer forskere mot databølgen i skolen

– Ikke hopp over stadiet der du lærer barna å skrive for hånd, sier professor Audrey van der Meer ved NTNU til Klassekampen.

Denne uken publiserte hun en ny studie om hvordan hjernen fungerer når man tegner for hånd eller bruker tastatur.

LES OGSÅ Vil ha PC på eksamen

Klassekampen har tidligere skrevet om Trondheim kommune, hvor målet er én datamaskin per elev. Arbeiderpartiets Trond Giske vil gå enda bredere ut ved å bruke en halv milliard kroner i året på å kjøpe nettbrett eller PC til alle norske elever. Ny forskning tyder på at blyant og papir kan være like effektivt om man vil at barna skal lære noe.

Studien fra hjerneforskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel ved NTNU viser at hjernen jobber annerledes når vi tegner eller skriver bokstaver for hånd enn når vi skiver ved hjelp av et tastatur. Funnene bekrefter tidligere forskning.

– Når vi skriver for hånd settes hjernen i en tilstand som gjør læring lettere, sier van der Meer til avisen.

– Å lære å skrive for hånd er et viktig og vanskelig stadium alle barn bør gå gjennom. Å argumentere med at de ved å bruke tastatur lærer å lese og skrive raskere og kan uttrykke seg skriftlig tidligere, er å gjøre barna en bjørnetjeneste, sier van der Meer.

Studien ble publisert i det internasjonale tidsskriftet «Frontiers in Psychology» 9. mai.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Egeer-universitetet dekker 6 greske øyer:

Da flyktningene kom over havet åpnet universitetet hans dørene

ATHEN: Greier vi å bedre situasjonen for dagens flyktninger, så greier vi å endre morgendagens Europa til det bedre, mener Spyros Syropoulos, viserektor ved Egeer-universitetet i Hellas.

Ny pilot for studentaktiv læring:

Slik vil regjeringen at nye læringsarealer skal være

- En aula med studenter og foreleser er en utdatert idé, sier vikarierende kunnskapsminister Henrik Asheim (H).

- Et prinsipielt brudd med verdiene et moderne universitet er tuftet på

Dette er et prinsipielt brudd med de sentrale verdiene som et moderne universitet er tuftet på, skriver gjengen i Forskningsgruppa for kjønn, etnisitet og likestilling (KEL) ved Nord universitet i dette innlegget.

- Et kjempeproblem hvis skepsisen til oss øker

Kathrine Røe Redalen er ung og har en lang forskerkarriere foran seg. Undersøkelsen som viser at mange ikke stoler på forskning, gjør henne bekymret for hva som kan vente forskere i framtida.