Får Kongens fortjenestemedalje for sin innsats for barneforskning og undervisning

NTNU-professor Torstein Vik ble fredag hedret for sitt bidrag innen nyfødtmedisin.
Professor Torstein Vik (t.h.) ble fredag tildelt Kongens fortjenestemedalje. Her gratuleres han av varaordfører Hilde Opoku som sto for overrekkelsen. (Foto: Anne Wibe Guttormsen)

Professor Torstein Vik (t.h.) ble fredag tildelt Kongens fortjenestemedalje. Her gratuleres han av varaordfører Hilde Opoku som sto for overrekkelsen. Foto: Anne Wibe Guttormsen

Professor Torstein Vik ved Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer ble fredag tildelt den ærefulle medaljen under et fagseminar arrangert av forskningsgruppa CEBRA (Center for early brain development), ved Fakultet for medisin og helsevitenskap.

Vik fullførte medisinutdanningen ved Medical Academy Lübeck/University of Kiel i 1973. I 1980 startet han som barnelege ved Regionsykehuset i Trondheim, og i 1985 ble han spesialist i pediatri. Her var han sentral i prosessen med å utvikle nyfødtseksjonen ved Barneklinikken på 80-tallet, og startet etter hvert forskning på essensielle fettsyrer i blodet til premature barn.

Vik er også grunnleggeren av Cerebral pareseregisteret i Norge, et register som bla. skal sikre systematisk, likeverdig og forutsigbar oppfølging for pasienter med CP.

Han har vært ansatt som professor i barnesykdommer ved NTNU siden 1998, hvor han har drevet betydelig forskningsaktivitet og hatt betydelige undervisningsoppgaver ved profesjonstudanningen i medisin. Her har han blitt tildelt prisen for “Årets underviser” to ganger og var sentral i etableringen av et eget engelsk semester på medisinstudiet, noe som gjorde utveksling enklere. Fra 2002 til 2006 var han også studiedekan ved Det medisinske fakultet.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Egeer-universitetet dekker 6 greske øyer:

Da flyktningene kom over havet åpnet universitetet hans dørene

ATHEN: Greier vi å bedre situasjonen for dagens flyktninger, så greier vi å endre morgendagens Europa til det bedre, mener Spyros Syropoulos, viserektor ved Egeer-universitetet i Hellas.

Ny pilot for studentaktiv læring:

Slik vil regjeringen at nye læringsarealer skal være

- En aula med studenter og foreleser er en utdatert idé, sier vikarierende kunnskapsminister Henrik Asheim (H).

- Et prinsipielt brudd med verdiene et moderne universitet er tuftet på

Dette er et prinsipielt brudd med de sentrale verdiene som et moderne universitet er tuftet på, skriver gjengen i Forskningsgruppa for kjønn, etnisitet og likestilling (KEL) ved Nord universitet i dette innlegget.

- Et kjempeproblem hvis skepsisen til oss øker

Kathrine Røe Redalen er ung og har en lang forskerkarriere foran seg. Undersøkelsen som viser at mange ikke stoler på forskning, gjør henne bekymret for hva som kan vente forskere i framtida.