Nobelprisen i fysikk

Pris for sin forskning på gravitasjonsbølger

Tre amerikanske forskere er tildelt årets nobelpris i fysikk.
Nobelprisen i fysikk går til Rainer Weiss, Barry C. Barish and Kip S. Thorne. (Foto: Scanpix/TT News Agency/Jessica Gow via REUTERS )

Nobelprisen i fysikk går til Rainer Weiss, Barry C. Barish and Kip S. Thorne. Foto: Scanpix/TT News Agency/Jessica Gow via REUTERS

Årets nobelpris i fysikk er delt mellom de tre amerikanerne Kip Thorne, Barry C. Barish og Rainer Weiss for deres banebrytende forskning på gravitasjonsbølger.

Arbeidet med gravitasjonsbølger, eller tyngdebølger, blir betegnet som «en oppdagelse som rystet verden». Oppdagelsen er en bekreftelse på at Albert Einstein hadde rett i sin relativitetsteori om hvordan universet ble til og hvordan det fungerer.

Einstein forutsatte at slike bølger må bre seg i rommet, men trodde aldri det skulle bli mulig å måle dem.

Ytterst svake bølger

Gravitasjonsbølger er svingninger i verdensrommets geometri som forplanter seg i rommet som bølger. Der er ytterst svake og brer seg med lyshastigheten. Alle objekter lager bølger, men effekten er så svak at selv de aller største aktørene i universet lager ørsmå svingninger. Det kreves svært avanserte måleinstrumenter for å fange opp bølgene.

Tyngdebølger blir sett på som en mulighet til å studere hvordan svarte hull oppfører seg og, med enda mer nøyaktige instrumenter, måle bølger som oppsto da universet ble dannet. Med andre ord; se tilbake til Big Bang-øyeblikket for nesten 14 milliarder år siden.

Styrken i gravitasjonsbølger avtar med tid og avstand, så de bølgene som når jorda fra tidligere tider, er i størrelsesorden en tusendel av et proton, som er en partikkel i en atomkjerne. Dette er bevegelser i kvantefysikken, fysikkens ekstreme mikroverden.

Svarte hull

Men 14. september 2015 registrerte Ligo-observatoriet i USA tyngdebølger fra en 1,3 milliarder år gammel kollisjon mellom to svarte hull, gigantene i universet. Det måtte en kollisjon i den størrelse til for å fange opp de svake bølgene.

Oppdagelsen ble kunngjort i februar 2016, og nyheten gikk verden rundt. Den ble omtalt som en av årets viktigste vitenskapsnyheter og er altså i 2017 belønnet med Nobelprisen i fysikk.

Den teoretiske fysikeren Kip Thorne er 77 år gammel, Barry Barish er 81 år og Rainar Weiss er 85 år.

Tirsdagens tildeling kom ikke som noen overraskelse. De fleste eksperter regnet med at denne oppdagelsen var av «nobelklasse», og den blir da også blant fysikere omtalt som et av de største gjennombrudd i fysikken i nyere tid.

Fysikkprisen utdeles av Kungliga Vetenskapsakademiens nobelkomité i Stockholm.

Tapte søksmålet mot NTNU

Hilde Skeie saksøkte NTNU etter å ha blitt tvunget ut av lederjobben ved Internasjonal seksjon. NTNU ble frifunnet av Sør-Trøndelag tingrett.

Sprik i sensur og karakterer:

Tøffe krav til opptak kan gi tøffere sensur

Når sensorer ved NTNU Handelshøyskolen setter karakterer på egne studenter synes de å være strengere enn kolleger ved andre læresteder. En forklaring kan være høye opptakskrav.

Én NTNU-forsker blant de fjorten nye i akademi for yngre forskere

Akademiet for yngre forskere har plukket ut 14 nye medlemmer. Guro Busterud fra NTNU er en av dem.

Erfaringer etter en måneds kamp mellom de ulike bærekraftsmålene

NTNU er interessert, her er det forståelse for at Afrika er det neste viktige kontinentet, skriver er vår gjestekommentator, som har permisjon fra varaordførerjobben i Trondheim for å jobbe med bærekraft for regjeringen i Ghana.