Varsler stor oppdagelse av astronomisk fenomen

En sensasjonell nyhet fra verdensrommet offentliggjøres mandag, skal vi tro romobservatoriet ESO. Også National Science Foundation i USA varsler pressemøte.
Mandag blir det presentert banebrytende observasjoner av et astronomisk fenomen som aldri er blitt sett tidligere, heter det i en pressemelding fra det europeiske sørobservatoriet. Illustrasjonsbilde. (Foto: ESO / M. Kornmesser / N. Risinger / Reuters / NTB scanpix)

Mandag blir det presentert banebrytende observasjoner av et astronomisk fenomen som aldri er blitt sett tidligere, heter det i en pressemelding fra det europeiske sørobservatoriet. Illustrasjonsbilde. Foto: ESO / M. Kornmesser / N. Risinger / Reuters / NTB scanpix

Tidsskriftet Nature kommer med hele sju artikler om saken, ifølge Videnskab.dk.

Nyheten blir offentliggjort på en pressekonferanse hos Det europeiske sørobservatoriet (ESO) i Garching i Tyskland mandag. ESO er et samarbeid mellom elleve europeiske land og driver noen av verdens største og mest avanserte teleskoper, plassert nord i Chile.

– På pressekonferansen blir det presentert banebrytende observasjoner av et astronomisk fenomen som aldri er blitt sett tidligere, heter det i en pressemelding fra ESO.

Representanter fra mange forskergrupper fra hele Europa skal holde innlegg på pressekonferansen.

Det amerikanske grunnforskningsstiftelsen National Science Foundation (NSF) varsler også stort pressemøte i Washington mandag. Det skal handle om nye oppdagelser i studiene av såkalte gravitasjonsbølger. Forskere fra observatoriene LIGO og Virgo, som studerer slike bølger, og representanter fra 70 observatorier skal være til stede, opplyser NSF.

Årets nobelpris i fysikk ble tildelt nettopp for forskning på gravitasjonsbølger. I sitt arbeid med relativitetsteorien forutsatte Albert Einstein at slike bølger må bre seg i rommet, men trodde aldri det skulle bli mulig å måle dem. De ble første gang målt av Ligo-observatoriet i USA i 2015.

Tapte søksmålet mot NTNU

Hilde Skeie saksøkte NTNU etter å ha blitt tvunget ut av lederjobben ved Internasjonal seksjon. NTNU ble frifunnet av Sør-Trøndelag tingrett.

Sprik i sensur og karakterer:

Tøffe krav til opptak kan gi tøffere sensur

Når sensorer ved NTNU Handelshøyskolen setter karakterer på egne studenter synes de å være strengere enn kolleger ved andre læresteder. En forklaring kan være høye opptakskrav.

Én NTNU-forsker blant de fjorten nye i akademi for yngre forskere

Akademiet for yngre forskere har plukket ut 14 nye medlemmer. Guro Busterud fra NTNU er en av dem.

Erfaringer etter en måneds kamp mellom de ulike bærekraftsmålene

NTNU er interessert, her er det forståelse for at Afrika er det neste viktige kontinentet, skriver er vår gjestekommentator, som har permisjon fra varaordførerjobben i Trondheim for å jobbe med bærekraft for regjeringen i Ghana.