Ny rapport:

Plan S kan bryte med akademisk frihet

Å tillate bearbeidelser av akademiske publiseringer kan bryte med akademisk frihet, konkluderer ny rapport.

I Plan S legges det opp til at forskningen skal publiseres med en Creative Commons-lisens.

Det finnes flere ulike CC-lisenser, som beskytter opphavsretten på ulike måter.

– Plan S forutsetter CC BY-lisensen, som bare krever navngivelse, forteller Torger Kielland til Forskerforum.

Les mer om CC-BY-lisensen og Forskerforbundets innvendinger her.

Ny rapport

Kielland er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen og har i en ny rapport for Unit vurdert hvordan disse lisensene forholder seg til norske regler om opphavsrett og akademiske friheter.

Med CC BY, som den mest åpne, er det også lov å bruke verket kommersielt og det er lov å både endre og bygge videre på arbeidet, så lenge det blir informert om.

– Jeg er ganske kritisk til bruk av den lisensen, fordi den gir en så vid tillatelse til bearbeidelser og det er også uklart i hvilken grad man har en forpliktelse til å angi klart hva som stammer fra hvem, sier Kielland til Forskerforum.

Kielland mener at det kan komme i strid med idealet om akademisk frihet, der man skal kunne stå inne for det man selv publiserer og ikke bli tillagt andre standpunkter.

– Hvis man fullt ut benytter seg av muligheten til bearbeidelse som ligger i CC BY, så kan det oppstå tvil om hvem som har skrevet hva og det kan oppstå bearbeidelser som forfatteren ikke kan stå inne for. Det er uheldig for akademisk frihet og integritet, sier Kielland til Forskerforum.

Les også: Plan S utsatt med et år.

– BY-ND burde vært hovedregelen

CC BY-lisensen er hovedregelen, selv om den siste revisjonen av Plan S åpner for at man også kan bruke en lisens som heter CC BY-ND. Den tillater også kommersiell bruk, men forbyr bearbeidelser.

Kiellands konklusjoner støtter at CC BY-ND burde vært hovedregelen, heller enn et unntak.

Ifølge Kielland vil også Universitets- og høyskoleloven brytes dersom de som finansierer forskning krever at forskere publiserer alt i åpne tidsskrifter, fordi da vil ikke forskerne selv kunne bestemme hvor og hvordan forskningen skal publiseres.

Unit ber om innspill på rapporten.

Les også: Endrer ikke publiseringsindikatoren.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.