Filmer tilbakemeldinger

Faglærere ved australsk universitet gir hver enkelt student tilbakemeldinger i form av filmsnutter.
Dropper rødpenna. Gir heller respons på film.
(Foto: Tore Oksholen)

Dropper rødpenna. Gir heller respons på film. Foto: Tore Oksholen


Michael Henderson og Michael Phillips ved Monash University har sluttet å gi studentene skriftlig tilbakemelding på besvarelsene. I stedet tar de fram opptaksutstyr og lager en filmsnutt på fem minutter, skreddersydd for den enkelte student. De snakker uten manus, redigerer ikke opptakene og bryr seg ikke om pauser, nøling eller setninger som stokker seg.

Sånn har de gjort det i de siste fem årene,  og oppsummerer fremgangsmåten som vellykket. Til The Chronicle of Higher Education forteller de at studentene foretrekker denne formen for tilbakemelding. De oppfatter vurderingene som tydeligere, ærligere og mer autentisk.

Sparer tid

Noen studenter har innvendt at de kan være vanskelig for dem å vite hvilken del av besvarelsen faglærerne gir kommentarer til. Dette i motsetning til ei skriftlig vurdering i margen ved siden av det aktuelle avsnittet.  Noen mente at det å se faglæreren i øynene, til tross for at de ser på et opptak, gir dem ubehag. Mens andre igjen setter pris på denne kommunikasjonen.

Og er noe uklart, kan de spole tilbake og lytte på opptaket en gang til.

Teknologien har gjort det enkelt for faglærerne å lage og distribuere opptakene. Henderson og Phillips, for eksempel, bruker webkamera og mobiltelefoner. De forsikrer at de bruker kortere tid på denne arbeidsmetoden enn på å gi tilbakemeldinger skriftlig.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Gjestekommentaren:

«Typisk norsk»? Ikke veldig interessant.

«Selv om kulturarven er internasjonal, er det et nasjonalt ansvar å forvalte den», skriver Margrethe C. Stang i denne kommentaren, hvor hun foretar en grenseoppgang mellom historiebegeistring og politisk nasjonalisme.

Øystein R. Skjælaaen tok doktorgrad på pub:

Han leverte i barnehagen og gikk direkte på puben

Øystein Rudningen Skjælaaen tror han har norgesrekord i antall timer tilbrakt på pub under doktorgradsarbeidet. Den ferske sosiologiavhandlingen utforsker fellesskapet som oppstår blant dem som bestiller dagens første halvliter i grålysningen.

Studentleder i Bergen melder seg på lederkampen i NSO

Studentleder i Bergen, Håkon Randgaard Mikalsen, melder seg på i kampen om å få lede Norges studenter. Med det er han den fjerde lederkandidaten.

Unge forskerhelter hedres med ny pris:

Vil bruke pengene på å la andre unge lovende forske

Terje Lohndal, Øivind Wilhelmsen og Kyrre Eeg Emblem trekkes fram som forskerhelter av Forskningsrådet.