Får pris for beste forskningsartikkel

NTNU-forskerne Steinar Engen, Russel Lande og Bernt-Erik Sæther har fått Wildlife Publication Award 2015.
Professorene Bernt Erik Sæther (i midten) og Steinar Engen har samarbeidet i en årrekke. Her gratuleres de av prorektor Berit Kjeldstad da de mottok Forskningsrådets pris i 2013. (Foto: Kommunikasjonsavdelingen, NTNU)

Professorene Bernt Erik Sæther (i midten) og Steinar Engen har samarbeidet i en årrekke. Her gratuleres de av prorektor Berit Kjeldstad da de mottok Forskningsrådets pris i 2013. Foto: Kommunikasjonsavdelingen, NTNU

Artikkelen med den fulle tilttelen "Evolutionary consequences of nonselective harvesting in density-dependent populations" ble publisert i "The American Naturalist" i 2014. De tre forfatterne vil reise til Winnipeg for å motta prisen i slutten av oktober. Både ved Institutt for biologi og Institutt for matematiske fag er man begeistret over tildelingen fra det store vitenskapelige selskapet The Wildlife Society .

Artikkelen er spesiell, fordi den, i følge en melding fra instituttet, er ren generell evolusjonsteori uten et eneste datapunkt. Av den grunn understreker tildelingen også "betydningen av  matematiske modeller og  stokastisk teori innen denne store delen av økologisk og evolusjonær forskning", heter det.

Professor Bernt Erik Sæther er ekspert på gråspurv og har i en årrekke jobbet i skjæringspunktet evolusjon og økologi.

- Vi leter etter noen enkle lover som styrer hvordan naturen organiseres helt ned på gen-nivå, og hvilken effekt menneskelig påvirkning har på dette, sa Sæther og biomatematiker Steinar Engen til UA i 2010, i forbindelse med at Sæther mottok det prestisjetunge stipendet Advanced Grant fra EUs forskningsråd.

To år senere ble Sæther leder av det aller første senteret for fremragende forskning ved Fakultet for Naturvitenskap og teknologi. SFFen jobber tverrfaglig mellom biologi og matematikk, og Sæther og matematikkprofessor Steinar Engen har jobbet sammen om dette i en årrekke. Russel Lande er professor II ved Institutt for biologi.

I 2013 fikk Sæther og Engen Forskningsrådets priser for fremragende forskning, formidling og innovasjon. Da ble de hedret nettopp for sin tverrfaglige og internasjonalt fremragende forskningsinnsats innenfor populasjons- og bevaringsbiologi.

I juryens begrunnelse het det blant annet at "Sæther og Engen gjennom et formidabelt tverrfaglig forskningssamarbeid i møtet mellom matematikk og biologi, bidratt til å frembringe banebrytende kunnskap av stor betydning for økologisk forskning. Prisvinnerne har skapt et internasjonalt fremragende og meget produktivt forskningsmiljø, og forskningsresultatene har fått stor internasjonal oppmerksomhet.»

De to står også bak oppbyggingen av Senter for biodiversitetsdynamikk.

May-Britt Moser og Edvard Moser:

Kongen har utnevnt dem til Storkorset

Professor May-Britt Moser og professor Edvard I. Moser utnevnes til Storkors av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Bovim til statsråden:

- Dette bygget må inn i revidert statsbudsjett

Statsråd for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø, var på krasjkurs i NTNU. Rektor Gunnar Bovim benyttet anledningen til å be om penger til Elgesetergate 10.

Planprogram for campus på høring:

Fortsatt uenige om hvor mye som kan bygges i det grønne

Fortsatt uenighet om hvor mye NTNU kan bygge i parkene rundt universitetet og usikkerhet rundt flere tomter, gjør at NTNUs nye planprogram nå sendes ut på seks ukers offentlig høring.

Ytring:

Universitetene må være sentrale i ny kompetansereform

Jeg tror tiden inne for å diskutere et felles første år for alle studenter, i alle fall at en del av det første året brukes til generisk kunnskap, skriver Anne Husebekk i denne ytringen.