Trætteberg på en fredag:

Har NTNU det som skal til for å ta ut potensialet til Blackboard?

Når NTNU har spilt ballen til Itslearning, for å få bygget ut med funksjoner vi synes er viktige, så har de tatt ballen og stukket av. Blackboard spiller på en måte ballen tilbake, skriver Hallvard Trætteberg
Hallvard Trætteberg skriver om Blackboard og Itslearning i denne fredagskommentaren.
(Foto: Solveig Mikkelsen)

Hallvard Trætteberg skriver om Blackboard og Itslearning i denne fredagskommentaren. Foto: Solveig Mikkelsen

Så fikk vi omsider bestemt oss for hvilket LMS, (eller eLS, som de nå kaller det) vi skal ha de neste 10(?) årene. På tide vil noen si, mens andre sukker over at de akkurat har begynt å venne seg til eller klart utnytte mulighetene i Itslearning. De fleste har nok et blandet forhold til gamle-LMS-et, eller et ikke-forhold. Selv var jeg positiv fra starten, tålmodig med svakhetene og har alltid prøvd å gjøre det beste ut av det. Men over tid når begrensningene ble for irriterende og håpet om forbedringer svant, så har jeg som mange andre, gått lei.

Teknikk og holdninger

De siste årene har jeg jobbet jevnt og trutt med å flytte fagstoff over på NTNU sin andre wiki-plattform (se f.eks. https://www.ntnu.no/wiki/display/tdt4100/), men bruker fortsatt Itslearning til ren kursadministrasjon. Spørsmålet jeg nå stiller meg er ikke om Blackboard har flere og bedre funksjoner enn Itslearning, det forutsetter jeg ligger bak avgjørelsen, men om det blir en god plattform for NTNU. Og med plattform menes noe som det kan bygges videre på, basert på behovene som dukker opp underveis. For på sikt er det helt avgjørende for potensialet til Blackboard!

Egenskapen som plattform handler om både teknikk og holdninger, altså hvorvidt 1) systemet er bygget for å bli utvidet med nye funksjoner og integrert med andre systemer, og 2) om ønsket og evnen til å bygge et felleskap (økosystem brukes også om dette) rundt slikt. Her feilet Itslearning grovt. De annonserte i sin tid at de støttet integrasjon med såkalte "web services", som er en anerkjent teknikk for integrasjon. Da jeg prøvde å bruke det, så viste det seg at det var en bløff; det var halvveis gjennomført, virket ikke og ble snart lagt ned. Selv om de etter hvert selv integrerte med andre systemer, for eksempel Google Docs og Office 365, så virket de generelt aldri interesserte i å lage en åpen plattform som lot kunden utvide med egne funksjoner eller integrere med egne systemer.

Integrasjon og datautveksling

Dersom man søker på "blackboard integration" får man flust med treff, for eksempel "SIS Integration Frequently Asked Questions". SIS er Student Information System, som jeg tipper tilsvarer FS. Søker man på "blackboard standard specifications" så finner man for eksempel "LIS - IMS Learning Information Services", som ser ut til å handle om standardisert datautveksling. Dette er viktig, fordi det viser at Blackboard legger til rette for integrasjon og datautveksling.

For å bli litt mer kjent med Blackboard og spesielt lære litt mer om de tekniske mulighetene (jeg er tross alt datateknolog), så har jeg registrert meg i "Blackboard Community". Dette gir meg tilgang til tekniske ressurser og diskusjonsforum. Jeg finner fort ut at fra GitHub, som er verdens største og mest aktive kodedelingsnettsted, så kan jeg laste ned startpakker for å lage alle slags utvidelser. I nyhetsbrevet deres kan jeg lese om hvordan jeg kan få enkel filbasert tilgang til studentinnleveringer, noe jeg sliter med for Itslearning. Jeg leser fraser som "Just because a platform is proprietary, it doesn’t mean it’s closed. Check out our openness technologies that allow you to customize, enhance, and integrate your learning environment.", og får bestemt inntrykk av at det ikke er tomme ord. Lovende!

De har tatt ballen og stukket av

Når NTNU har spilt ballen til Itslearning, for å få bygget ut med funksjoner vi synes er viktige, så har de tatt ballen og stukket av. Blackboard spiller på en måte ballen tilbake: Her ser du hvordan du kan lage nær sagt hva du vil, slik mange har gjort før dere. Nå er det opp til dere! Da dukker de viktige oppfølgingsspørsmålene opp: Har NTNU det som skal til for å ta ut potensialet til Blackboard? Klarer vi å lære oss mulighetene i dagens plattform, og bidra til utvikling av fremtidens? Er vi gode nok på pedagogikk og forstår hvordan IT kan brukes til å understøtte nye arbeids- og læringsformer?

Det vil tiden vise!

P.S: Til dem som er opptatt av byttekostnadene: Det dyreste er å ikke bytte i tide.

Gjesteskribenten
(Foto: Solveig Mikkelsen)

Foto: Solveig Mikkelsen

UA har invitert et knippe personer til å resonnere over fritt valgt tema, forutsatt at det har noe med den verdenen NTNUs ansatte og studenter beveger seg i. Mye skiller våre gjesteskribenter. På en eller annen måte har samtlige en relasjon til NTNU.

Vi presenterer én ny tekst hver fredag. Denne ukas spaltist er Hallvard Trætteberg.

  • Han er førsteamanuensis ved Instritutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, i faggruppen for informasjonssystemer og systemutvikling, som bl.a. jobber med utvikling og innføring av datasystemer.
  • Han har sittet i styringsgruppa for Basis IT, sitter i styringsgruppa for IKT i siv.ing.utdanningen og har lenge vært engasjert i prosesser og diskusjoner omkring IT-tjenester, LMS og Digital eksamen.
  • Andre gjesteskribenter: Jørgen Flor, Unni Eikeseth, Aksel Tjora, Monica Rolfsen og Nora Warholm Essahli.
Relaterte artikler

Trætteberg på en fredag

"Åpen kildekode stiller alle likt"

"Samfunnsoppdraget handler om økt verdiskapning i offentlig og privat virksomhet, ikke om at NTNU skal tjene på kommersialisering", skriver Hallvard Trætteberg, som argumenterer for åpen kildekode - også i eksemplet Kahoot.

Etterlyses: Strategisk bruk av IT

NTNU bør bruke IT strategisk for å bli fremragende. Det ville universitetet tjent på. Den muligheten har man ikke benyttet, skriver Hallvard Trætteberg.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

VG: Iselin Nybø kan bli ny kunnskapsminister

Nybø var nestleder i Stortingets utdanningskomite fram til valget i fjor.

Jenteprosjektet Ada:

9 av 10 søkte seg til NTNU

Hele 89 prosent av dem som gikk i 3.-klasse på videregående skole da de deltok på Teknologicampen i 2015 søkte seg til NTNU. Nå skal Teknologicampen og Jentedagen slås sammen til Teknologiuka.

Sturla Søpstad fikk en idé. Det førte til bonus

For første gang skal NTNU gi de administrativt ansatte bonus. Hovedtillitsvalgt Sturla Søpstad i NTL har lenge jobbet for at dette skulle bli noe av.

Kunst på campus

Landets største fagmiljø for skapende disipliner og kunstfag trenger lokaler, skriver Jørgen Langdalen, leder for Institutt for musikk.