Høgskoleringen blir stengt for gjennomkjøring fram til 2019

7000 biler kjører daglig gjennom Perleporten. Nå må de fleste bilistene velge en annen strekning.
Gjennom Perleporten kjører det 7000 biler i døgnet og i Høgskoleringen 6600 biler. Dette antallet blir nå kraftig redusert i den perioden anleggsarbeidet pågår. (Foto: Alex Booker)

Gjennom Perleporten kjører det 7000 biler i døgnet og i Høgskoleringen 6600 biler. Dette antallet blir nå kraftig redusert i den perioden anleggsarbeidet pågår. Foto: Alex Booker

Det er det store anleggsprosjektet «Høgskoleringen kollektiv- og sykkelvegtiltak» som gjør at all gjennomkjøring stanses, bortsett fra buss i rute.

Bedre for buss og fotgjengere

Anleggsarbeidet skyldes to ting: En rekke miljøtiltak skal gjøre livet lettere for brukerne av kollektivtransport i Gløshaugen-området. Bussen skal komme fortere fram og det skal bli tryggere for fotgjengere å ferdes i området. Samtidig skal rør og kabler i bakken få en oppgradering.

Prosjektet er en del av Miljøpakken og entreprenøren som skal stå for arbeidet er Peab Anlegg AS, melder Innsida, som er NTNUs internside for ansatte. Videre står det:  

«Høgskoleringen vil bli stengt for gjennomkjøring i hele anleggsperioden, unntatt buss i rute. I sommer, når sommerrutene starter (26.06 – 10.08) vil all busstrafikk gå via Lerkendal. Det henvises til AtB sine nettsider.  Stengingen vil bli skiltet, og dato for stengingen vil bli annonsert i media.»

Høgskoleringen vil være stengt helt fram til utgangen av 2018.

Buss nr 5 kan kjøre

Hovedadkomsten til Gløshaugen vil skje via Høgskolevegen og Hans Osnes veg (fra Klæbuveien). Det vil fortsatt være mulig å benytte seg av NTNUs parkeringsplasser i anleggsperioden.

Eiendommer som blir berørt av anleggsarbeidet vil fortsatt ha atkomst til sine bygg.

Mesteparten av trafikken i Høgskoleringen er i dag gjennomgangstrafikk. Det er svært mange syklister og gående i området og framkommeligheten for bussene er dårlig i rushtida. Særlig krysset Strindvegen/Richard Birkelands veg fungerer som en propp når trafikken er på det høyeste.

Gjennom Perleporten kjører det 7000 biler i døgnet og i Høgskoleringen 6600 biler. Dette er beregnet ut fra et årlig gjennomsnitt.

En av Trondheims mest brukte bussruter, nummer 5, går gjennom dette området fra sentrum på vei opp til Dragvoll.

LES OGSÅ: Rekker Solveig Bøe forelesninga klokka 08.15 når hun reiser med bussen?

Ingen varig stenging

NTNU ønsket i sitt høringssvar å stenge Høgskoleringen for gjennomgående biltrafikk, men fikk ikke gehør hos rådmannen og byens politikere.

- Vi så ingen annen løsning enn å la bilene kjøre gjennom Høgskoleringen som i dag. En stenging kan føre til økt trafikk i boliggatene, og det er lite ønskelig, sa prosjektleder Aslak Heggland hos Miljøpakken i et tidligere intervju med Universitetsavisa.

LES MER OM MILJØTILTAKENE: Fra trafikkork til bussparadis

Den nye holdeplassen i Høgskoleringen blir 40 meter lang.

Den nye holdeplassen i Høgskoleringen blir 40 meter lang.

Oversiktskart. Den blå streken viser hvor Miljøpakken vil sette i gang tiltak: I Høgskoleringen, Richard Birkelands veg og i deler av Strindvegen.

Oversiktskart. Den blå streken viser hvor Miljøpakken vil sette i gang tiltak: I Høgskoleringen, Richard Birkelands veg og i deler av Strindvegen.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.