Høgskoleringen blir stengt for gjennomkjøring fram til 2019

7000 biler kjører daglig gjennom Perleporten. Nå må de fleste bilistene velge en annen strekning.
Gjennom Perleporten kjører det 7000 biler i døgnet og i Høgskoleringen 6600 biler. Dette antallet blir nå kraftig redusert i den perioden anleggsarbeidet pågår. (Foto: Alex Booker)

Gjennom Perleporten kjører det 7000 biler i døgnet og i Høgskoleringen 6600 biler. Dette antallet blir nå kraftig redusert i den perioden anleggsarbeidet pågår. Foto: Alex Booker

Det er det store anleggsprosjektet «Høgskoleringen kollektiv- og sykkelvegtiltak» som gjør at all gjennomkjøring stanses, bortsett fra buss i rute.

Bedre for buss og fotgjengere

Anleggsarbeidet skyldes to ting: En rekke miljøtiltak skal gjøre livet lettere for brukerne av kollektivtransport i Gløshaugen-området. Bussen skal komme fortere fram og det skal bli tryggere for fotgjengere å ferdes i området. Samtidig skal rør og kabler i bakken få en oppgradering.

Prosjektet er en del av Miljøpakken og entreprenøren som skal stå for arbeidet er Peab Anlegg AS, melder Innsida, som er NTNUs internside for ansatte. Videre står det:  

«Høgskoleringen vil bli stengt for gjennomkjøring i hele anleggsperioden, unntatt buss i rute. I sommer, når sommerrutene starter (26.06 – 10.08) vil all busstrafikk gå via Lerkendal. Det henvises til AtB sine nettsider.  Stengingen vil bli skiltet, og dato for stengingen vil bli annonsert i media.»

Høgskoleringen vil være stengt helt fram til utgangen av 2018.

Buss nr 5 kan kjøre

Hovedadkomsten til Gløshaugen vil skje via Høgskolevegen og Hans Osnes veg (fra Klæbuveien). Det vil fortsatt være mulig å benytte seg av NTNUs parkeringsplasser i anleggsperioden.

Eiendommer som blir berørt av anleggsarbeidet vil fortsatt ha atkomst til sine bygg.

Mesteparten av trafikken i Høgskoleringen er i dag gjennomgangstrafikk. Det er svært mange syklister og gående i området og framkommeligheten for bussene er dårlig i rushtida. Særlig krysset Strindvegen/Richard Birkelands veg fungerer som en propp når trafikken er på det høyeste.

Gjennom Perleporten kjører det 7000 biler i døgnet og i Høgskoleringen 6600 biler. Dette er beregnet ut fra et årlig gjennomsnitt.

En av Trondheims mest brukte bussruter, nummer 5, går gjennom dette området fra sentrum på vei opp til Dragvoll.

LES OGSÅ: Rekker Solveig Bøe forelesninga klokka 08.15 når hun reiser med bussen?

Ingen varig stenging

NTNU ønsket i sitt høringssvar å stenge Høgskoleringen for gjennomgående biltrafikk, men fikk ikke gehør hos rådmannen og byens politikere.

- Vi så ingen annen løsning enn å la bilene kjøre gjennom Høgskoleringen som i dag. En stenging kan føre til økt trafikk i boliggatene, og det er lite ønskelig, sa prosjektleder Aslak Heggland hos Miljøpakken i et tidligere intervju med Universitetsavisa.

LES MER OM MILJØTILTAKENE: Fra trafikkork til bussparadis

Den nye holdeplassen i Høgskoleringen blir 40 meter lang.

Den nye holdeplassen i Høgskoleringen blir 40 meter lang.

Oversiktskart. Den blå streken viser hvor Miljøpakken vil sette i gang tiltak: I Høgskoleringen, Richard Birkelands veg og i deler av Strindvegen.

Oversiktskart. Den blå streken viser hvor Miljøpakken vil sette i gang tiltak: I Høgskoleringen, Richard Birkelands veg og i deler av Strindvegen.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

NTNUs ledersamling:

Verden trenger NTNU, NTNU trenger verden

Oppdal: - Arbeidet med å legge retningen mot NTNU år 2025 starter i dag, i dette lokalet, sa rektor Gunnar Bovim.

Her kan du få med deg hva som diskuteres på Oppdal

NTNUs ledere har sitt årlige treff på Oppdal, hvor de blant annet skal diskutere den nye strategien til universitetet. UA strømmer møtet.

NTNUs ledersamling:

Gir råd om hvordan strategien får effekt

NTNUs nye strategi blir presentert på ledersamlingen på Oppdal. Sosiologiprofessor Per Morten Schiefloe er hyret inn for å snakke om hvordan man kan oppnå at strategien blir noe annet enn en ren papirøvelse.

Arbeidsmiljøundersøkelsen 2017:

- Overraskende små forskjeller når vi sammenligner med 2014

Oppdal: Oppslutningen om arbeidsmiljøundersøkelsen er lavere enn den i 2014.