Mener at Arne Hestnes´ svar ikke gir avklaring

En måte å få førsteamanuensisene ut av søkerbunkene på, er å gå for en løsning med en gylden middelvei.

Nettbank eller brevgiro?

Det nærmer seg innspurten for første administrasjonsgjennomgang.  Hvilken modell velger NTNU? Hvilke tjenester skal på nivå 1 og 2?

Bør utveksling være hovedregelen?

"Det er veldig viktig at vi har stor respekt for de som ikke velger å dra på utveksling, og at deres utdanning ikke oppfattes som annenrangs", skriver tre lærerstudenter i denne kommentaren til Marianne Aasens utspill om utenlandsopphold for studenter.

Flere bør dra på utveksling

"Å være i Norge hele studiet bør være unntaket, og ikke regelen," skriver Arbeiderpartiets Marianne Aasen i dette innlegget, hvor hun kommenterer reaksjonene på hennes utspill om obligatorisk utenlandsopphold for studenter.

The new faculty structure:

On the Cannibalization of SVT

A comment on the Cannibalization of SVT & the impoverishment of the social sciences at NTNU

Oppklaring om Toppforsk/NFR

Hvorfor fikk NTNU bare 5 Toppforsk-stipend, mot UiOs 17? Prorektor for forskning, Kari Melby, forklarer.

Siste fra forsiden

Gir millioner til studentsamskipnadene

Regjeringen vil gi 4 millioner kroner til studentsamskipnadene ved de nye, sammenslåtte universitetene og høyskolene.

Ytring:

Frykter NTNU åpen debatt?

NTNU nekter Palestinakomitéen å stå på stand på Gløshaugen. - Det er viktig at ansatte og studenter blir kjent med våre argumenter for hvorfor NTNU ikke bør samarbeide med Israel, skriver Peder Martin Lysestøl i dette innlegget.

Styreleder Svein Richard Brandtzæg:

"Vær en god kollega, ha mot til å bry deg"

NTNUs styreleder Svein Richard Brandtzæg forsikrer at styret følger nøye med på det høye trykket NTNU-ansatte nå jobber under. - Samtidig må den enkelte til sjuende og sist også sette egne grenser, understreker han.

Barland på en fredag:

Er forskningsformidling journalistikk eller reklame?

Nettavisen vår Forskning.no er blitt felt av pressens etiske råd, PFU, for måten stoff om forskning blir publisert. «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame», sier de etiske dommerne.

Ytring:

SV-disiplinenes posisjon: sykkel eller støttehjul?

Om NTNU styret nå vedtar at vi blir en del av et større profesjonsfakultet – hvilke signaler sender dette om disiplinenes posisjon i fremtidige NTNU?

Ytring:

Økonomifakultet åpner mange dører

Økt synlighet og faglig identitet er to av stikkordene som sammen med styrkede fagmiljøer og fokus på tverrfaglighet kan tiltrekke seg landets beste studenter til NTNU, skriver tillitsvalgte for økonomistudentene i Trondheim i dette innlegget.

Ytring:

"Ingen sterk lærerutdanning uten et sterkt SVT-fakultet"

Vi fikk til mye på få år, fordi vi hadde en ledelse som skjønte den strategiske viktigheten av lærerutdanning, skriver Per Ramberg i dette innlegget.

Leserbrev:

Et hybridfakultet gir svak faglig identitet og dårlig strategisk evne

Forslaget til fakultetsstruktur på SVTs område er ikke i tråd med de hensyn som rektor selv legger til grunn for sin innstilling om bred struktur, skriver SVT-dekan Marit Reitan i dette innlegget.

Leserbrev:

Fusjonen har gjort behovet større

Behovet for et studentombud på NTNU har vært der lenge, fusjonen har gjort behovet enda større, skriver Maria Honerød i dette innlegget.

Leserbrev:

- SVT-forslaget er fortsatt best

SVT-fakultetets forslag til faglig organisering av samfunnsfagene er fortsatt den beste løsningen, skriver tre instituttledere i dette innlegget.

Leserbrev:

- Ta oss på faglig alvor, og gi oss en helsefaglig plass

Det burde være rimelig åpenbart at vår utdanning, uvisst av hvilke grunner, nå blir foreslått organisert med bakgrunn i andre forhold enn faglig innhold og identitet, skriver lederen ved vernepleierutdanningen i dette innlegget.

Kronikk:

Å skape morgendagen

«Go beyond, create tomorrow» er mottoet til Ungdoms-OL som starter på Lillehammer 12. februar. Studenter bidrar til å gjøre dette til mer enn ord.

Leserbrev:

Synlighet og kraft også uten egne fakultet

Tre dekaner om profilering av profesjonsutdanninger.