Trøndersk entreprenørskap feirer seg selv på Dokkhuset i morgen. For andre år på rad kåres årets trønderske Designspire -en lokal entreprenør som har bidratt til å gi trøndersk identitet en ekstra dimensjon. Vinneren får 150 000 kroner.

I følge programmet samler Designspirer 2010 ”et knippe trønderske entreprenører som tør å utfordre, tør å tenke annerledes, og som oppnår suksess på grunn av akkurat det”. Og videre: ”Entreprenører som ved hjelp av fandenivoldsk pågangsmot og strategisk merkevarebygging tuftet på originale og nye ideer, beviser at man ikke trenger å være sivilingeniør for å skape noe nytt og lønnsomt i Trøndelag”.

Årets tema er “Ny tid i fjøset” – både i direkte og i overført betydning. Felles for de nominerte er nyskaping utenfor allfarvei. På Dokkhuset fortelles også historiene bak suksesser som Larsville, Stella Snella, Stokkøya Sjøsenter, Ablemagic, Prog Skis, Sjøbygda Kunstnarhus og Skjenkestova i Skorovas.

I fjor ble klesdesigneren John Erling Vinnem tildelt den gjeve prisen. Han er mannen bak klesmerket Johnny Love. Arrangementet starter klokken 13.00 og bak står NTNU Institutt for produktdesign og Partnere for Nyskaping: NTNU, NTE og SpareBank1 SMN.