Doktorgrader:

NTNU økte mest

Aldri før har så mange tatt doktorgrad som i 2011. Økninga er størst ved NTNU.

NTNU kan skilte med 335 doktorgradsdisputaser i fjor. Dette er ei økning på 29 prosent sammenliknet med året før.

Les Rektors blogg: Stor glede og litt bekymring

De ferske tallene er hentet fra NIFU, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Også Universitetet i Bergen og UMB har rekordhøye antall doktorgrader.

Totalt var det 1327 disputaser ved norske læresteder, og dette er ei økning på 12 prosent sammenliknet med 2010.

Økninga er størst innenfor matematikk, naturvitenskap og teknologi. Der var økninga på 26 prosent. Humaniora og samfunnsvitenskap økte med 5 prosent.

Uavgjort

Det er flest kvinner som tar doktorgrad i samfunnsvitenskap, medisin og helsefag, og landbruksvitenskap og veterinærmedisin. I humaniora har kvinneandelen sunket fra 50 prosent i 2009 til 40 prosent to år etterpå. Blant doktorandene i matematikk og naturvitenskap var 30 prosent kvinner, og i teknologi 25 prosent.

Andelen kvinner totalt sett står på stedet hvil med 46 prosent. Men, blant doktorandene med norsk statsborgerskap, var det like mange kvinner som menn i 2011.

Flere utlendinger tar også doktorgrad. I 2010 hadde 28 prosent av doktorandene ikke-norsk statsborgerskap. Året etter var andelen økt til 33 prosent.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Deprimerte blir friske ved å «gi mer faen»

Å lære seg å gruble mindre, er til god hjelp for deprimerte personer, viser ny forskning ved NTNU.

Ytring:

Valgt eller tilsatt rektor – forskning eller ikke

Det kan bli slik at institusjoner som beholder valgt rektor vil ha de største mulighetene til å få en leder med god forskningserfaring, og dermed også muligheter til å prioritere forskning, skriver Kai A. Olsen og Kjetil Haugen.

Ytring:

We should offer training in quantitative methods to all humanities students

Humanities students at NTNU have much to gain from learning to collect, analyze and interpret empirical data, according to Giosuè Baggio.