Nordiske ambisjoner

Nordiske universiteter og høgskoler vil samarbeide mer for å få sterkere internasjonalt gjennomslag. Ambisjonene er nedfelt i det nye Svalbarddokumentet, som også inneholder felles nordiske perspektiver på EUs nye forskingsprogram Horizon 2020. Dokumentet er et håndfast resultat av et fellesmøte i Longyearbyen 20-22. april.

«Sammen er vi mer interessante som partnere, sammen er vi sterkere og sammen har vi mer innflytelse på resten av verden”, heter det i The Svalbard Document.

På samlingen deltok forskningsutvalget i Universitets- og høgskolerårdet (UHR) sammen med European University Association (EUA) og Nordisk universitetssamarbeid (NUS).

Svalbarddokumentet ble også lagt frem for de nordiske forskningsministrene i Nordisk Ministerråd i forrige uke. Den nordiske alliansen har syv universiteter blant verdens topp-100 universiteter, 25 millioner innbyggere med felles språk, høy utdanning, velferdsstater og robuste institusjoner. Dette gjør Norden til en forskningsmessig stormakt med et stort potensiale, mener samarbeidspartnerne.

I dokumentet beskriver de den nordiske regionen som fremragende, og trolig den beste regionen i verden – toppuniversitetenes plassering på rankingen tatt i betraktning. Videre heter det at Norden trolig er den mest innovative regionen i verden, størrelsen tatt i betraktning. Dynamisk, samarbeidsorientert, inkluderende og trygg, er andre superlativer samarbeidspartnerne bruker om sin samlede styrke.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Deprimerte blir friske ved å «gi mer faen»

Å lære seg å gruble mindre, er til god hjelp for deprimerte personer, viser ny forskning ved NTNU.

Ytring:

Valgt eller tilsatt rektor – forskning eller ikke

Det kan bli slik at institusjoner som beholder valgt rektor vil ha de største mulighetene til å få en leder med god forskningserfaring, og dermed også muligheter til å prioritere forskning, skriver Kai A. Olsen og Kjetil Haugen.

Ytring:

We should offer training in quantitative methods to all humanities students

Humanities students at NTNU have much to gain from learning to collect, analyze and interpret empirical data, according to Giosuè Baggio.