Slik kan det nye innovasjonssenteret bli

Johan Hustad mener det vil være naturlig å flytte flere av NTNUs innovasjonsmiljøer inn i senteret.
Det nye innovasjonssenteret, slik Link Arkitektur ser det for seg. Ennå er verken plassering eller utforming av bygget bestemt.
        
            (Foto: Link Arkitektur)

Det nye innovasjonssenteret, slik Link Arkitektur ser det for seg. Ennå er verken plassering eller utforming av bygget bestemt. Foto: Link Arkitektur

- Vi har vårt økosystem for nyskaping og kommersialisering her ved NTNU. Sannsynligvis er det smart å sette sammen deler av dette miljøet i et nytt innovasjonssenter. Når ulike miljøer møtes, er det ofte bra ting som skjer, sier prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad.

NTNU og Sintef har i dag over ti ulike aktører spredt over sju ulike bygninger på Gløshaugen-området. Se kartet her.

Onsdag deltok Hustad på en paneldebatt i regi av mediekonferansen Nxt Media på Lerkendal. Der ble det blant annet vist frem et eksempel fra Bergen, hvor aktører som TV 2, NRK, Bergens Tidende og deler av Universitetet i Bergen flytter inn i et felles bygg kalt Media City i 2017.

Hustad synes det er inspirerende å se hva man får til i Bergen, men er klar på at et innovasjonssenter i Trondheim vil inneholde mye mer.

- Dette er en mediekonferanse, så det er naturlig at man snakker om medieinnovasjon. Men for oss er dette altfor smalt. Mediene blir bare en liten del av senteret vi planlegger, sier Hustad.

Det er Jan Modolf Øverli som leder prosjektet med å få opprettet senteret. Han ser for seg et gigantisk innovasjonssenter, hvor han blant annet ønsker å få inn Vitensenteret. Han har tidligere uttalt at senteret vil få like stor betydning for Trondheim som NTH gjorde, da høgskolen ble grunnlagt i byen.

- Innholdet viktigst

Det planlagte innovasjonssenteret er et samarbeidsprosjekt mellom blant andre NTNU, Siva, Sintef, HiST og Næringsforeningen i Trondheimsregionen. Selv om plassering av innovasjonssenteret har blitt diskutert, sier Hustad at det ikke er noe krav fra NTNUs side om at det må bygges i umiddelbar nærhet av Gløshaugen.

- Det er ikke like viktig hvor det er, eller om det er 40 000 eller 50 000 kvadratmeter stort. Det er innholdet som er viktig. At dette er kreativt, og at det ikke blir en monokultur. Entreprenørånden er stor i Trondheim. Vi trenger bare å foredle den enda bedre enn i dag, og det tror vi et innovasjonssenter kan bidra til, sier Hustad.

Likevel kan plasseringen av senteret få betydning for hvilke av miljøene ved NTNU som blir flyttet over til senteret.

- Det er ikke bestemt hva som skal inn i senteret fra NTNUs side. Akkurat der vil plassering og innhold ha noe å si. Skal det for eksempel foregå undervisningl, må vi ha flere aktører inn fra vår side, enn om det ikke blir det. Men det er vanskelig å være konkret på dette tidspunktet, sier Hustad.

Etterlyser initiativ fra næringslivet

Til stede under paneldebatten var også eiendomsdirektør Espen Susegg i Siva. Han etterlyser at næringslivet kommer sterkere på banen og involverer seg for å få senteret på pass.

- Jeg setter veldig pris på at NTNU prioriterer dette, og går foran. Men trøndere er litt trege. Næringslivet burde vært mer på banen. I en nasjonal sammenheng er nok flere av aktørene i næringslivet med, men jeg savner en større regional omsorg. Vi ønsker å bygge et nasjonalt senter for innovasjon, og det får vi ikke til uten at næringslivet er med, sier Susegg.

- Det er en fenomenal produksjon av nye bedrifter ved NTNU, men vi må huske at gjennomsnittsgründeren ikke er en student. Vi må koble viljesterke unge mennesker sammen med folk med erfaring, legger han til.

- I gåavstand fra sentrum

Siva har en sentral rolle i planleggingen av innovasjonssenteret, og vil blant annet stå for en stor del av finansieringen. Susegg sier at selv om debatten om innovasjonssenteret ikke er en lokaliseringsdebatt, vil plasseringen være viktig for hvor vellykket det kan bli.

- Det må ligge sentralt, og være i gåavstand fra sentrum. Vi er nå i dialog om hva som er mulig. Også kommunen er involvert. Men det er to ting med fysisk lokasjon som er viktig. Det ene er at senteret ustråler en symbolikk. Og skal to pluss to bli mer enn fire, må det bli et attraktivt sted hvor aktører med ulike utgangspunkter møtes, sier Susegg.

Vil ha 24/7-senter

Under paneldebatten ble det også for første gang lagt frem en skisse av hvordan senteret kan bli seende ut. Dette var et bestillingsverk fra digitalredaktør Rolf Dyrnes Svendsen i Adresseavisen. Svendsen markerte seg i debatten som en av de ivrigste talspersonene for å få til et så levende og bredt senter som mulig.

- Dette må være et senter som ikke bare lever fra klokken 9 til 16, her må det være liv hele døgnet. Mediebransjen er en av bransjene som er avhengige av innovasjon, og det vil være naturlig også for Adresseavisen å flytte den mest innovative delen av vår virksomhet inn i senteret. Men vi blir bare en veldig liten del av det. Vi må ha et kunnsskapssenter som gjenspeiler alt Trondheim har å by på. Og så må vi samarbeide med for eksempel Steinkjer, Ålesund, Århus, som også driver med innovasjon på samme felt som oss. Gjennom det nye innovasjonssenteret burde man tiltrekke seg samarbeidspartnere fra ulike verdensdeler  som er relevante for den nyskapingen man driver med, sier Svendsen.

Prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad (t.h.), mener kontorplasser i det nye innovasjonssenteret må være såpass billige at gründere har råd til å flytte inn. Her sammen med digitalredaktør i Adresseavisen, Rolf Dyrnes Svendsen.
        
            (Foto: Børge Sved)

Prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad (t.h.), mener kontorplasser i det nye innovasjonssenteret må være såpass billige at gründere har råd til å flytte inn. Her sammen med digitalredaktør i Adresseavisen, Rolf Dyrnes Svendsen. Foto: Børge Sved

Nxt Media-konferansen hadde samlet flere av de sentrale aktørene som skal samarbeide om det nye innovasjonssenteret til debatt onsdag. I panelet fra venstre: Direktør for teknikk og distribusjon i TV 2, Øyvind Johannessen, Jaya Thomlison fra Kultur og Næring, Trondheim Kommune, digitalredaktør Rolf Dyrnes Svendsen i Adresseavisen, Prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad og eiendomsdirektør i Siva, Espen Susegg.
        
            (Foto: Børge Sved)

Nxt Media-konferansen hadde samlet flere av de sentrale aktørene som skal samarbeide om det nye innovasjonssenteret til debatt onsdag. I panelet fra venstre: Direktør for teknikk og distribusjon i TV 2, Øyvind Johannessen, Jaya Thomlison fra Kultur og Næring, Trondheim Kommune, digitalredaktør Rolf Dyrnes Svendsen i Adresseavisen, Prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad og eiendomsdirektør i Siva, Espen Susegg. Foto: Børge Sved

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Kontaktkonferansen 2018:

Utvalg skal se på hvordan samfunnets behov for utdanning skal bli ivaretatt

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen opplyste tirsdag at han vil nedsette et utvalg som skal ta for seg dimensjoneringen av høyere utdanning.

NTNU i Gjøvik preget av drapssak

Politiet bekrefter at det var NTNU-student Janne Jemtland som ble funnet død i Glomma lørdag. Saken preger ansatte og studenter ved NTNU i Gjøvik.

Kontaktkonferansen:

Toppene i UH-sektoren møter Torbjørn Røe Isaksen

«Universitet og høgskoler inn i framtida« er tema når kunnskapsministeren i dag inviterer til sin årlige samling.

Gledestårer etter at AP snur om lærerkrav

– Det rimer dårlig med Aps tradisjoner om at folk som har vært i arbeid i mange år, plutselig ikke er gode nok, at erfaring ikke skal telle, sier stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg