Ny Kahoot!-app skal gjøre lekser mer spennende

Den NTNU-utviklede læringsplattformen Kahoot! har over 50 millioner brukere i 200 land. Nå tar de nye grep i tråd med visjonen om å forbedre læring og utdanning globalt.
Kahoot! Ved å legge til rette for at lærere kan sende elevene sine utfordringer, vil de kunne bruke den nye appen som lekser. (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Kahoot! Ved å legge til rette for at lærere kan sende elevene sine utfordringer, vil de kunne bruke den nye appen som lekser. Foto: KRISTOFFER FURBERG

Den nye appen skal la lærere dele spillutfordringer med elevene sine slik at de kan ta med seg Kahoot!-opplevelsen fra klasserommet og hjem, ifølge en pressemelding. Appen skal lanseres for fullt til høsten.

Trenger ikke lengre ekstra skjerm

En forhåndsvisning av appen ble presentert på ISTE-konferansen i San Antonio i Texas mandag ettermiddag.

Noe av det som skiller den fra Kahoot!, slik de fleste kjenner det i dag, er at en blant annet ikke trenger en ekstra skjerm å spille med. I den nye appen kan man se både spørsmål og svar på telefonen, samt spille mot og utfordre medelever eller virtuelle spillere. Startskjermen i appen skal gi oversikt over spillutfordringer, tidligere spilte spill, anbefalte spill og mulighet til å søke i den enorme database over tilgjengelige «kahoots». Ifølge Kahoot! består denne databasen på over 20 millioner spill.

Blir brukt mye i skolesammenheng

Ved å legge til rette for at lærere kan sende elevene sine utfordringer, vil de kunne bruke den nye appen som lekser.

Ifølge undersøkelser Kahoot! selv har gjennomført sier en fjerdedel av lærerne som deltok at de ville spille Kahoot! oftere om de kunne gi Kahoot!-spill som hjemmelekser.

- Lærere og studenter elsker å spille Kahoot! og de vil ikke stoppe å spille når klokken ringer, sier administrerende direktør Erik Harrell i Kahoot! i pressemeldingen.

Da UA skrev om Kahoot! i mars hadde de over 40 millioner aktive brukere. Nå har de 50 millioner månedlige aktive brukere i nærmere 200 land.

Kahoot! ble opprettet i 2013, basert på forskning og ideer av spillprofessor ved NTNU, Alf Inge Wang.

Læringsplattformen blir i svært stor grad brukt i skolesammenheng, og det er USA, Nederland, Storbritannia, Canada og Australia som har flest brukere.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: Nå kommer spillet som skal bi barna lyst til å gjøre husarbeid

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.