Mannlige medisinere ved UiO fikk store lønnshopp

En professor i medisin fikk 200 000 kroner i lønnsøkning etter Akademikernes lokale lønnsforhandlinger på UiO.

Uniforum skriver torsdag at Det medisinske fakultet dominerer listen over hvem som fikk mest i oppgjøret som Akademikerne på UiO avsluttet noen uker før jul. Denne gangen forhandlet de uten de andre organisasjonene, et resultat av fjorårets lønnsoppgjør i staten, der Akademikerne inngikk en egen avtale.

Mot et mindre sentralt tillegg for sine medlemmer fikk de til gjengjeld større potter til lokal fordeling. Dette er i tråd med Akademikernes politikk, som sier at det er den enkelte virksomhet som best kjenner egne behov.

Uniforums gjennomgang av forhandlingsprotokollen viser at Akademikerne-UiO mener behovet for høyere lønn er størst hos vitenskapelige ansatte ved Det medisinske fakultet.

Aller mest fikk to mannlige medisinprofessorer. De fikk henholdsvis om lag 200 000 kroner og 170 000 kroner. Blant de 20 heltidsansatte som fikk høyest tillegg, er åtte mannlige professorer ved Det medisinske fakultet. De øvrige er vitenskapelige ansatte ved JUS (2), MatNat (3), SV (2), OD (2) og tre administrative ansatte fra LOS, HF, og NHM. Fire kvinner og 16 menn.

 

 

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.