Styrker veiledningen til ferske lærere

- Landets lærere har blitt hørt, jubler Pedagogstudentene etter vedtaket i utdanningskomiteens om at det skal lages nasjonale rammer for hvordan nyutdannede lærere skal veiledes.
Nyutdannede lærere skal få god veiledning basert på nasjonale rammer. Pedagogstudentene, med leder Silje Marie Bentzen i spissen, jubler for det enstemmige vedtaket i utdanningskomitéen. (Foto: Pedagogstudentene)

Nyutdannede lærere skal få god veiledning basert på nasjonale rammer. Pedagogstudentene, med leder Silje Marie Bentzen i spissen, jubler for det enstemmige vedtaket i utdanningskomitéen. Foto: Pedagogstudentene

- Dette er en stor seier for Pedagogstudentene og for dagens og framtidens lærere i barnehage og skole, sier leder av Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Silje Marie Bentzen i ei pressemelding.

Og utdyper:

- Vi har arbeidet for nasjonale rammer for veiledningsordningen i lang tid, og vi er glad for at politikerne nå tar signalene fra lærerstudentene på alvor.

Unngå praksissjokket

Det var en enstemmig utdanningskomité som vedtok at det skal lages slike nasjonale rammer.

Hva veiledningen skal bestå i og hvordan den skal organiseres, skal avklares mellom Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet og kommuneorganisasjonen KS. 

SV, som sto bak forslaget om en nasjonal ordning, mener bedre tilrettelegging i overgangen mellom studier og ny jobb er helt nødvendig for både å beholde de ferske lærerne og å rekruttere flere. 

– Kunnskapsministeren bør lytte til Pedagogstudentene. De vet hvor skoen trykker, og de har mange gode forslag til hvordan en veiledningsordning bør være, sier partileder Audun Lysbakken.  

Lokal tilpasning

Ordningen som komiteen til slutt endte på, skal ikke lovfestes, men ha form som et nasjonalt rammeverk som samtidig åpner for lokal tilpasning. 

– Det finnes mye god, lokal oppfølging, men det er også kommuner som ikke har noe system for dette i det hele tatt. Vi ønsker å ansvarliggjøre kommunene, sier Høyres utdanningspolitiske talsmann Kent Gudmundsen til NTB. 

Hver tredje slutter

Veiledning er avgjørende for å sørge for at ferske lærere blir værende i yrket, mener en samlet komité. De viser til at én av tre nyutdannede slutter i skolen innen fem år. For mange blir det såkalte praksissjokket stort. 

Det eksisterer allerede i dag en ordning mellom kommuneorganisasjonen og departementet. Avtalen slår fast at det er et mål at alle kommuner og fylkeskommuner tilbyr veiledning. En evalueringsrapport fra desember i fjor, viste imidlertid at bare seks av ti lærere får tilbudet. 

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.