Pedagogisk kompetanse blir viktigere ved opprykk

Regjeringen ønsker å styrke kravene til pedagogisk kompetanse for ansettelser og opprykk i professor- og førsteamanuensisstillingene.
- Gode undervisere, og god pedagogisk kompetanse, skal verdsettes høyere. Da er det naturlig at slik kompetanse også vektlegges i større grad ved opprykk og ansettelser, sier kunnskapsminister Henrik Asheim. Her med NTNU-rektor Gunnar Bovim og prorektor Anne Borg. Borg er med i arbeidsgruppa som skal jobbe med forslag til krav.
(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

- Gode undervisere, og god pedagogisk kompetanse, skal verdsettes høyere. Da er det naturlig at slik kompetanse også vektlegges i større grad ved opprykk og ansettelser, sier kunnskapsminister Henrik Asheim. Her med NTNU-rektor Gunnar Bovim og prorektor Anne Borg. Borg er med i arbeidsgruppa som skal jobbe med forslag til krav. Foto: KRISTOFFER FURBERG

Regjeringen har etablert en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til hvilke krav som skal stilles til pedagogisk kompetanse ved ansettelser og opprykk til stillingene professor og førsteamanuensis. Formålet er å styrke kvaliteten på undervisningen i høyere utdanning, ifølge en pressemelding fra kunnskapsdepartementet.

Asheim forteller at dette er en oppfølging av stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning som ble lagt fram i vinter.

– Der varslet vi at gode undervisere, og god pedagogisk kompetanse, skal verdsettes høyere. Da er det naturlig at slik kompetanse også vektlegges i større grad ved opprykk og ansettelser, sier kunnskapsminister Henrik Asheim i en pressemelding.

Arbeidsgruppen består av Anne Borg ved NTNU, Gunnar Grepperud ved Universitetet i Tromsø (UiT) og Anne Julie Semb ved Universitetet i Oslo (UiO). De skal utarbeide en rapport med analyse og anbefalinger som skal gi grunnlag for en forskriftsendring. Rapporten skal leveres i november 2017.

Ifølge pressemeldingen skal den nye arbeidsgruppen se nærmere på hvilke krav som bør stilles til slik kompetanse i forskriften om ansettelser og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger, der kravene til kompetansen på de ulike stillingsnivåene er formulert.

– Når forskriften, slik den er i dag, ikke stiller tydelige minstekrav til pedagogisk basiskompetanse, kan det bli mindre motiverende å øke utdanningskompetansen, sier Asheim. 

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Gjestekommentaren:

«Typisk norsk»? Ikke veldig interessant.

«Selv om kulturarven er internasjonal, er det et nasjonalt ansvar å forvalte den», skriver Margrethe C. Stang i denne kommentaren, hvor hun foretar en grenseoppgang mellom historiebegeistring og politisk nasjonalisme.

Øystein R. Skjælaaen tok doktorgrad på pub:

Han leverte i barnehagen og gikk direkte på puben

Øystein Rudningen Skjælaaen tror han har norgesrekord i antall timer tilbrakt på pub under doktorgradsarbeidet. Den ferske sosiologiavhandlingen utforsker fellesskapet som oppstår blant dem som bestiller dagens første halvliter i grålysningen.

Studentleder i Bergen melder seg på lederkampen i NSO

Studentleder i Bergen, Håkon Randgaard Mikalsen, melder seg på i kampen om å få lede Norges studenter. Med det er han den fjerde lederkandidaten.

Unge forskerhelter hedres med ny pris:

Vil bruke pengene på å la andre unge lovende forske

Terje Lohndal, Øivind Wilhelmsen og Kyrre Eeg Emblem trekkes fram som forskerhelter av Forskningsrådet.