Nasjonal deleksamen:

Færre lærerstudenter strøk i matte

Etter elendige resultater i fjor vår, har snittkarakteren gått i været og strykprosenten sunket kraftig. NTNUs lærerstudenter har best snitt i landet.
I mai 2016 kom 80 prosent av studentene som tok eksamen fra grunnskolelærerutdanningen trinnene 1–7, hvor matematikk er obligatorisk. I desember 2016 var nesten 38 prosent fra samme trinn oppe til eksamen.

I mai 2016 kom 80 prosent av studentene som tok eksamen fra grunnskolelærerutdanningen trinnene 1–7, hvor matematikk er obligatorisk. I desember 2016 var nesten 38 prosent fra samme trinn oppe til eksamen.

Sensuren for nasjonale deleksamener i matematikk avdekker at gjennomsnittskarakteren blant lærerstudentene er C ved høstens eksamen, og at kun 9,2 prosent strøk på eksamen. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, Nokut, forklarer noe av resultatene med at studentene som var oppe til eksamen i desember er studenter på grunnskolelærerutdanningen trinn 5–10. Det er gjerne studenter som spesifikt velger matte med et ønske om å undervise i faget.

– Resultatene er svært gode for denne gruppen sammenlignet med lærerstudentene som var oppe til nasjonal deleksamen i matematikk i mai. Da var gjennomsnittskarakteren E og hele 37 prosent av studentene strøk, uttaler Nokut-direktør Terje Mørland i en pressemelding.

NTNU fra nest dårligst til best snitt

Oversikten over snittkarakterer per institusjon viser at NTNUs lærerspirer gjør det best av alle. I fjor vår lå tallsnittet på 1,2 som var nest lavest i landet, etter Høgskolen i Sørøst-Norge Telemark. Det beste snittet etter eksamensrunden i vår var det Høgskolen Stord Haugesund som hadde, med 2,3. Etter høstens eksamen ligger snittet for NTNUs studenter på 3,7, med Høgskolen i Oslo og Akershus på andreplass med 3,4. 

Mørland tror de gode resultatene skyldes at nasjonal deleksamen nå teller på vitnemålet. I meldingen uttaler han at den lave strykprosenten nettopp derfor tyder på at langt flere har tatt eksamen på alvor.

1057 tok eksamen

1057 studenter på grunnskolelærerutdanningen, fordelt på 12 institusjoner var oppe til eksamen i desember. De ble testet i undervisningskunnskap i brøk, desimaltall og prosentregning. Det er ikke en vanlig matteeksamen, men en test i hvordan studentene lærer bort matte.

Ifølge Nokut skal pilotprosjektet Nasjonale deleksamener i høyere utdanning gi myndighetene informasjon om studentenes kunnskapsnivå. Samtidig skal fagmiljøene få mulighet til å sammenligne seg med tilsvarende fagmiljøer.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.