- Høyere utdanning er blitt en parkeringsplass

- Mange studenter åpner aldri læreboka, sier professor Kai A. Olsen til Forskerforum.
Altfor mange studenter tar høyere utdanning fordi de ikke har andre planer, mener Kai A. Olsen, som er professor i informatikk ved Høgskolen i Molde.
(Foto: HiM)

Altfor mange studenter tar høyere utdanning fordi de ikke har andre planer, mener Kai A. Olsen, som er professor i informatikk ved Høgskolen i Molde. Foto: HiM

Nokut-undersøkelsen viser at mange undervisere mener at studentene er dårlig forberedt til forelesningene og legger ned for lite arbeid med studiene.

I dag ble undersøkelsen lagt fram på et seminar.

LES OGSÅ: Lærerne velger tavle, men tror nye metoder er bedre

Tar lett på studiene

Kai A. Olsen, som er informatikkprofessor ved Høgskolen i Molde, er nådeløs i sin karakteristikk av tingenes tilstand:

- Høyere utdanning er blitt en parkeringsplass for ungdom som ikke vet hva de vil, sier han til Forskerforum.

Olsen er verken begeistret for studentenes kunnskaper eller arbeidsinnsats. Ikke minst at mange ikke engang åpner læreboka:

- De håper de klarer seg på litt generelle kunnskaper og på å lese forelesningsnotater. Jeg tipper dette kan gjelde så mye som en tredjedel av studentene, jeg hører mange andre klager over dette også, sier han.

Les Forskerforum: Dette mener norske forelesere om studentene sine

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.