Nesten 10.000 søkere til videreutdanning for lærere

9.522 lærere har søkt om å ta videreutdanning. Tallet er noe lavere enn i fjor, da 10.627 lærere søkte. 

Søknadsfristen gikk ut 1. mars. Året før, i 2015, lå tallet på 8.450, opplyser Kunnskapsdepartementet.

Flest lærere har søkt om videreutdanning i matematikk (2.305), etterfulgt av engelsk (1.809) og norsk (1.534).

– Med over 9.500 søkere i år ser det ut som om trenden med høye søkertall holder seg. Nå er det viktig at kommunene godkjenner flest mulig søknader innen 15. mars, slik at de lærerne som ønsker seg og trenger faglig påfyll, får dette, understreker kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

I fjor fikk over 5.600 lærere plass på et studietilbud, og like mange lærere kan få tilbud om studier til høsten, ifølge departementet.

Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, norsk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene, noe som tilsvarer et halvt års utdanning. Lærere på ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng i de samme fagene. Rundt 30.000 lærere trenger videreutdanning for å oppfylle kravene.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.