«Skam» blir UiO-fag

Til høsten tilbyr medievitenskap ved Universitetet i Oslo et emne om digital-TV, med NRK-hitten «Skam» som case.
Even (Henrik Holm) og Isak (Tarjei Sandvik Moe) i TV-serien Skam.
(Foto: NRK)

Even (Henrik Holm) og Isak (Tarjei Sandvik Moe) i TV-serien Skam. Foto: NRK

NRK-serien, som egentlig skulle være en nettserie for unge jenter, ble populær i alle aldersgrupper og over hele verden. Nå kan fans og studenter lære om webserier, tenårings-TV og populærkultur når Institutt for medier og kommunikasjon tilbyr «Skam» som case i et emne om digital historiefortelling, skriver Uniforum.

Som alle andre UiO-fag er forelesningene åpne for alle, og med «Skams» enorme fanskare kan det bli trangt i trappene.

– Det er bare å dukke opp, men jeg kan ikke garantere plass, sier emneansvarlig, Gry Cecilie Rustad.

Blir det fult, må de som ikke er meldt til eksamen, gå. Sannsynligvis blir emnet et «heisemne», slik at både bachelor- og masterstudenter kan ta emnet på 10 studiepoeng.

Lite populær populærkultur

– Populærkultur av og for unge kvinner er en sjanger som akademia ikke bryr seg så mye om, men det er viktig! sier Rustad.

Rustad er opptatt av populærkulturen som retter seg mot kvinner og ungdom, som kokkeserier eller tenåringsserier, og dermed også det nyskapende i TV-serier som først og fremst er laget for nettet.

– Nå har det jo tatt helt av, så alle vil gjøre noe på «Skam». Det er veldig rart, for jeg begynte å forske på «Skam» før det ble populært, sier Rustad.

LES OGSÅ: UiB-forsker får 300 000 til å analysere «Skam»-debatt

– Mer mangfold

Rustad mener hvite, heterofile, middelaldrende menn fra middelklassen er for dominerende i tradisjonelt fjernsyn, mens i nettseriene er det flere kvinner, karakterer med andre hudfarger eller seksuelle orienteringer og kjønnsidentiteter.

– Her er norsk TV også dårlig, det har ikke vært en lesbisk kvinne på skjermen siden Taxi for seks år siden. Bare to av tolv NRK-serier nå er produsert av kvinner, det er «Skam» og «Unge lovende», sier Rustad.

Ifølge Rustad er webserier ofte mye mer mangfoldige. Hun mener det er fordi de er billigere i produksjon, og dermed kan stemmer som ellers ikke blir hørt, slippe til. Det var instituttet som foreslo emnet for Rustad.

– Det er også en av akademias oppgaver, å sette søkelys på dette og lære studentene til å se skjevhetene.

Rustad lover å ha en forelesning med et feministisk perspektiv på «Skam», og forteller at sammenligninger med andre tenåringsserier også er aktuelt, i tillegg til at andre «Skam»-interesserte forskere skal slippe til.

Ferskt stoff

Ifølge Rustad, som er postdoktor og egentlig har tilholdssted i Chicago denne våren, er «Skam» innovativt på flere måter. Serien foregår i realtid med klipp som blir lagt ut fortløpende, seerne kan aldri vite på forhånd når det kom nye klipp, og karakterene lever egne liv på sosiale medier som Instagram og Snapchat. Dermed er serien godt egnet for forskning, ifølge forskeren.

Hun synes at det er et privilegium å få lage et eget fag om forskningsobjektet sitt. Dessuten betyr det at hun er helt oppdatert på feltet og kan velge pensum som er ferskvare. Hovedboken for emnet kommer først til høsten.

– Forhåpentligvis kommer den før semesterstart, hvis ikke må jeg snakke med forfatteren så studentene får lese likevel, ler Rustad.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.