Tok permisjon fra NTNU for å utvikle app. Nå er den verdsatt til 124 millioner kroner

Men Kristoffer Lande og de andre gründerne bak Gobi tjener ikke penger. Ennå.
Kristoffer Lande, CEO i Gobi, har lagt studiene på is for å satse på gründerdrømmen.
(Foto: mats krokstrand)

Kristoffer Lande, CEO i Gobi, har lagt studiene på is for å satse på gründerdrømmen. Foto: mats krokstrand

Sommeren 2015 startet Kristoffer Lande og fire andre NTNU-studenter utviklingen av appen Gobi.

Nå, nesten to år senere, har de ti ansatte og et lengre opphold i Silicon Valley bak seg.

- Det hadde vi aldri trodd da vi startet utviklingen i 2015, sier Kristoffer Lande.

Han har tittelen CEO i Gobi, og er en av de fem datateknologistudentene fra NTNU som står bak appen.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Startet på NTNU

For de uinvidde, så er Gobi en Snapchat-lignende app. Det var faktisk gjennom Snapchat Gobi så dagens lys.

- Det begynte med en Snapchat-bruker som var koblet opp mot en bot, som gjorde det mulig for alle ved NTNU å dele den samme «mystorien». Vi fikk over 4000 brukere på et døgn, men den ble stengt ganske fort. Så opprettet vi en ny bruker, som også ble svært populær, men som også ble fort blokkert. Da bestemte vi oss for å lage en egen app, sier Lande.

Sammen med kompisene Morten Stulen, Andreas Øgaard, Lars Erik Fagernæs og Kristian Rekstad så Gobi dagens lys.

- Navnet kom fra et grupperom på NTNU som vi jobbet mye i, forteller Lande.

I begynnelsen var appen kun ment for NTNU-studenter, men da det ble skoleferie skjedde det noe.

- Da det var ferie, så vi at appen vokste utenfor NTNU og Trondheim. Da innså vi at konseptet var større enn vi hadde antatt på forhånd, sier Lande.

LES OGSÅ: Moren fikk Alzheimer, da ble Kristil gründer

La studiene på is

Og ettersom appen vokste, kom det også andre muligheter. I januar flyttet de til app-mekkaet Silicon Valley i USA, for å jobbe videre med konseptet.

- På det tidspunktet begynte studiene å gå til helvete. Så vi måtte bestemme oss for om vi skulle satse, eller ikke. Vi valgte å satse, sier Lande.

Datateknologistudentene fikk permisjon fra NTNU for å jobbe med appen på fulltid.

- Støtten fra NTNU har vært svært viktig. Appen hadde aldri blitt skapt uten NTNU. Vi har også blitt motivert sentralt fra NTNU, og har blitt bedt om å kjøre på. I stedet for å holde oss tilbake har de heiet på oss hele veien, og støttet oss når vi bestemte oss for å satse, sier Lande.

LES OGSÅ: NTNU-professor ble kåret til årets kvinnelige entreprenør

Går i minus

Etter ett år i USA vendte de snuten tilbake til Norge.

- Tiden i USA var helt rå. Det er et helt annet marked enn i Norge, og vi knyttet til oss et godt nettverk som vi også bruker per i dag, sier Lande.

I dag har de hovedkontor i Oslo, og staben har vokst fra fem til ti personer. Investorer har også kommet på banen. Blant annet Salmar-arving Gustav Magnar Witzøe og skikonge Petter Northug har spyttet penger inn i Gobi.

Dagens Næringsliv skrev nylig at selskapet er verdsatt til 124 millioner kroner.

Men til tross for at de er verdsatt skyhøyt, så tjener selskapet ikke penger.

- Vi går i minus, ja. Alle pengene vi får inn går til utvikling av appen. Men hvis prognosene slår til, kan vi begynne å tjene penger i 2019, sier Lande.

- Hvordan skal dere klare det?

- Vi ønsker ikke å utsette brukerne våre for annonser, og vi tror vi har funnet en bedre løsning. Vi tilbyr bedriftsløsninger med ekstra funksjonalitet, slik at de kan bruke appen både internt og eksternt i bedriften. Vi har allerede signert tre store selskaper, men vi kan ikke gå ut med hvilke bedrifter ennå, sier Lande.

- Hva skjer hvis dere ikke begynner å tjene penger i løpet av 2019?

- Det går helt fint. Vi har ikke planlagt å gå i pluss til da, men vi ser at det kan være mulig med denne betalingsløsningen, svarer Lande.

LES OGSÅ: Nuria løste «umulig» problem. Det kan bli en milliardindustri

- 80 000 nedlastninger

Han sier at appen, som opprinnelig var myntet på NTNU-studenter, har nå over 80 000 nedlastninger.

- Og det lastes ned rundt 850 000 bilder og videoer hver dag, sier Lande.

- Men hvor mange bruker appen hver dag?

- Vi går ikke ut med daglige brukere. Men i måneden har vi rundt 20 000 aktive brukere, sier han.

LES OGSÅ: Millioner til Technoport sikrer langsiktig satsing

Veien videre

Det er ingen tvil om at konkurransen om brukerne er stor. I tillegg til Snapchat, så har også Instagram og Facebook hevet seg på med lignende løsninger.

Det som skal skille ut Gobi fra resten nå er en ny funksjon som har fått navnet «interactive stickers». Kort fortalt er det en funskjon som gir deg muligheten til å klistre på lenker eller avstemninger på bildene du legger ut.

- Vi ser ofte at folk spør hverandre om meninger på appen, men også at de vil dele eksterne linker eller få andre til å følge sin Gobi-gruppe. Dette løser Gobi ved at vi lar dem gjøre dette med ett enkelt steg. De interaktive klistremerkene plasseres oppå snappene, og så er det bare for andre å trykke på dem, forklarte teknologiansvarlig Lars Erik Fagernæs i Gobi til Dagens Næringsliv.

Lande sier til Universitetsavisa at de har søkt om patent på denne løsningen i Norge og USA. Målet er at den skal være nøkkelbrikke i konkurransen mot Snapchat og de andre store aktørene.

Nå har de satt seg et ambisiøst mål for neste år.

- Vi håper på å ha mellom 300 000 og 500 000 norske brukere neste år, sier Lande.

LES OGSÅ: Kahoot har nådd en milliard spillere 

 

 

 

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Linjeforeningene:

- Alle inntekter går tilbake til studentene

Linjeforeningene mener det er normalt å ta betalt for bedriftspresentasjoner og annonsering, og viser til at det de gjør både kommer næringslivet og studentene til gode.

Cern-topp på NTNU for å knytte tettere bånd

Cern-toppen Roberto Losito besøker NTNU torsdag og fredag for å se hva som kan friste til videre samarbeid. Viserektor Jørn Wroldsen tror på omfattende utveksling av forskere og studenter.

Ottersen blir rektor på Karolinska

Den svenske regjeringen har besluttet å ansette Ole Petter Ottersen som ny rektor ved Karolinska.

Ytring:

Uheldig polarisering mellom fag og pedagogikk

Lærarar treng både fagleg fordjuping og pedagogisk kompetanse.