Kvinner dominerer innen høyere utdanning

Kvinner sto for seks av ti fullførte høyere utdanninger i 2015/2016. Andelen har vært stabil i flere år. Menn utgjør bare 39 prosent av de uteksaminerte.
Kvinner fullførte 63 prosent av utdanningene forrige studieår. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.
(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Kvinner fullførte 63 prosent av utdanningene forrige studieår. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: KRISTOFFER FURBERG

Forskjellen er størst for høyere utdanninger på lavere nivå, der kvinner fullførte 63 prosent av utdanningene.

Lik kjønnsfordeling på doktorgrad

Andelen menn som fullfører høyere utdanning har ligget stabilt på 39 prosent de siste fem årene.

I studieåret 2015/16 ble det fullført om lag 46.700 utdanninger i høyere utdanning. Dette er en økning på 28 prosent de siste ti årene. Om lag 31.600 utdannelser ble fullført på lavere nivå, 13.700 på høyere nivå og 1.370 doktorgrader.

På det høyeste nivået, blant doktorgradsstudentene, er det like mange menn som kvinner som avsluttet utdanningen, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå.

NSO: - Viktig å finne årsakene

Leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), Marianne K. Andenæs, sier tallene gjenspeiler den generelle kjønnsfordelingen i høyere utdanning. Hun mener det er viktig at sammensetningen blant studentene gjenspeiler befolkningen.

– God kjønnsbalanse er viktig både på et overordnet nivå og på studieprogramnivå. For eksempel innenfor helsefagene, lærerutdanning og realfagene er kjønnsbalansen skjev. Det er viktig å identifisere årsakene til skjev rekruttering og iverksette tiltak for å bedre den, mener Andenæs.

LES OGSÅ: Jenteandelen ble halvert uten kjønnspoeng
LES OGSÅ: Hedres for jentetiltak - dropper jentepoeng
LES OGSÅ: «Vi trenger kjønnspoengene»

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.