Mener det bør være individuell klagerett på gruppeeksamen

Studenttinget vedtok torsdag en resolusjon om individuell klagerett ved gruppeeksamen.
Studentleder Marte Øien mener at enkeltstudenter som ønsker å ta risikoen ved å klage på en gruppeeksamen bør få gjøre dette selv om resten av gruppen er fornøyd med karakteren.
(Foto: Espen Halvorsen Bjørgan)

Studentleder Marte Øien mener at enkeltstudenter som ønsker å ta risikoen ved å klage på en gruppeeksamen bør få gjøre dette selv om resten av gruppen er fornøyd med karakteren. Foto: Espen Halvorsen Bjørgan

«Kun kandidater som selv klager skal gis ny sensur. Kandidater som ikke benytter sin individuelle klagerett har godtatt den første vurderingen som er gitt og skal derfor ikke ha ny sensur. Kandidater som ikke klager beholder derfor alltid sin opprinnelige karakter» heter det i resolusjonen som ble vedtatt torsdag kveld.

Det var opprinnelig kommet inn en innstilling fra Benjamin Gjermstad i Studenttinget hvor han ønsket at Studenttinget skulle være klar på at de ønsket at NTNU skal endre studieforskriften. Leder Marte Øien tok dissens, og foreslo i stedet at resolusjonen ble vedtatt.

- Studenttingets politikk ville blitt den samme uansett hvilken av de to som hadde blitt vedtatt, men jeg tok dissens på innstillingen fordi jeg ønsket at vi heller skulle vedta en mer utfyllende resolusjon, sier leder for Studenttinget ved NTNU, Marte Øien.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: Studenter har lite å tjene på å klage på karakteren
LES OGSÅ: Faglærer foreslår at studentene må begrunne hvorfor de klager på eksamen

Karakteren følger personen

I resoulsjonen vises det til Universitets- og høgskoleloven som konsekvent referer til kandidatens klagerett. I NTNUs studieforskrifter heter det at «ved klage på karakter på felles besvarelse, der det gis én felles karakter, må samtlige studenter i gruppen samtykke og undertegne klagen». Mens loven henvender seg til individet, henvender altså NTNUs forskrifter seg til besvarelsen.

Også Norsk Studentorganisasjon stiller seg bak at klageretten skal være individuell uansett eksamensform.

- Fra en begynner å studere følger karakteren personen, og det står ikke noe på vitnemålet om hvorvidt karakteren er satt på en individuell eksamen eller en gruppeeksamen. Derfor bør hver enkelt ha anledning til å klage, mener Øien.

- Men vil det ikke se rart ut at den samme besvarelsen får forskjellige karakterer?

- Det kan se rart ut, men samtidig kan jo personene i gruppen utfra hvor mye tid og krefter de har lagt i oppgaven føle at de fortjener ulik karakter. Da blir det jo feil om en som mener han fortjener en bedre karakter ikke kan klage fordi resten på gruppen er fornøyd.

- Det er jo besvarelsen som får karakter, ikke innsatsen?

- Ja, men om en enkeltperson vil ta risikoen ved å klage bør personen ha anledning til det selv om de andre på gruppen er fornøyde. Og det er jo en risiko ved å klage, ettersom karakteren kan gå begge veier.

Her kan du lese fredagskommentaren «Oppgjørets time og sensurens mangler».

Automatisk begrunnelse

I tillegg til adgang til individuell klage ved eksamen ønsker også Studenttinget automatisk begrunnelse på karakterer satt på gruppeinnleveringer.

- Vi ønsker at begrunnelsen skal komme samtidig med karakteren slik at alle i gruppen har anledning til å klage på samme grunnlag, og med samme frist, sier Øien.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rådmannen ønsker å stoppe dette UKA-arrangementet

Tirsdag behandles skjenkebevillingene til arrangementene i Dødens Dal under UKA17 i formannskapet. Der innstiller rådmannen på at alle arrangementer får bevilling, med unntak av ett.

Stang på en fredag:

Utopiske NTNU

Margrethe C. Stang har en ønskeliste for hvordan en samlet campus bør være.

- Fusjon med Volda vil være god match for oss

Ansatte ved Høgskulen i Volda mener de bør fusjonere med NTNU. - Det må være en faglig oppside om det skal være aktuelt, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim. Ifølge førsteamanuensis Jens Barland er det nettopp det.

Automatisk begrunnelse etter eksamen:

Hvordan kan et ønske om å lære være bortkastede ressurser?

Jeg vet ikke om automatisk begrunnelse for alle er en god idé, men jeg skjønner ikke hvorfor man er så motvillig til å prøve.