Mobbing på universitetet:

Studenttinget ønsker kartlegging av omfanget

Vedtok torsdag å jobbe for at NTNU skal gjøre mer for å motvirke mobbing.
Studenttinget vedtok i går en innstilling signert studentleder Marte Øien som sier at de skal jobbe mer for å motvirke mobbing ved NTNU.
(Foto: Espen Halvorsen Bjørgan)

Studenttinget vedtok i går en innstilling signert studentleder Marte Øien som sier at de skal jobbe mer for å motvirke mobbing ved NTNU. Foto: Espen Halvorsen Bjørgan

Studenttinget behandlet torsdag en innstilling fra leder Marte Øien vedrørende mobbing blant studenter.

«Lovverket er desverre mangefult og tar kun hensyn til det fysiske læringsmiljøet på institusjonene. Derfor er det viktig at man setter de andre delene av læringsmiljøet på dagsorden, for eksempel det psykososiale» skriver Øien i innstillingen.

- Derfor må Læringsmiljøutvalget (LMU) nå kartlegge situasjonen ved universitetet og finne ut hvor det mobbes. Er det for eksempel i undervisningssituasjoner, mindre grupper eller blant undervisere det skjer? Det er viktig for oss å vite før vi gjør noe videre arbeid, sier Øien til Universitetsavisa.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: Flinke elever mobbes mer enn andre elever

Firepunktsplan

Hun viser i innstillingen til en en spørreundersøkelse gjennomført av Sentio på vegne av Universitas og NSO som viste at 20.000 studenter sliter med mobbing. For å komme dette til livs vedtok Studenttinget torsdag fire punkter:

1. Arrangere en info-kampanje angående mobbing i forbindelse med studiestart 2017 og videre gjennom studieåret.

2. Jobbe for at LMU skal kartlegge mobbesituasjonen ved NTNU.

3. Jobbe for at NTNU vedtar strategiske mål for mobbesituasjonen på bakgrunn av kartleggingen.

4. Jobbe for at NTNU gjennomfører konkrete tiltak for å motvikre mobbing, med oppstart på kort sikt.

Øien skriver i instillingen at mobbing faller inn under læringsmiljøet på institusjonen og at det «derfor er Universitetsstyret som har det overordnede ansvaret». I den endelige innstillingen som ble vedtatt var dog Øiens opprinnelige formulering som sa at Studenttinget skulle arrangere en anti mobbe-kampanje fjernet.

Bevisstgjøring

- Det ble litt diskusjon der ettersom det er veldig mange anti mobbe-kampanjer på grunnskolenivå, samt at ingen av oss på tinget har kunnskap om hva som fungerer i universitets- og høgskolesektoren. Det vi kan gjøre er å informere om at det skjer, og bevisstgjøre studenter og ansatte, fortsetter Øien.

Informasjonskampanjen er planlagt gjennomført i samarbeid med andre aktører, slik som universitetet.

- Vi forventer og tror at NTNU vil være med på dette, og vi har også vært i dialog med Velferdstinget. Også håper vi også at studentsamskipsnaden vil være med.

Ønsker innspill

Men hvordan kampanjen og arbeidet skal gjennomføres er foreløpig ikke klart.

- Det er såpass omfattende at vi må snakke med de som har kompetanse på feltet og få innspill til hvordan vi skal gjøre det. Det første som må skje er uansett at LMU kartlegger hvordan mobbingen foregår.

- Blant uttalelsene som trekkes frem i forskningen det refereres til er det en informant som sier at forelesere blir mobbet av andre forelesere og studenter under forelesning. Hvor alvorlig er det?

- Det er veldig problematisk at sånt skjer. Mobbing fra det en kan kalle autoritetspersoner kan senke terskelen hos enkelte studenter for å mobbe selv. Det gjør noe med miljøet, avslutter Øien.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.