Høyere utdannelse går i arv

Studenter som kommer fra hjem der foreldrene har høy utdannelse, fullfører oftere studiene enn studenter med foreldre som kun har grunnskole.
Blant studentene med foreldre med høyere utdannelse på mer enn fire år, oppnådde 78 prosent en grad etter åtte år. Til sammenligning fullførte 46 prosent av studentene med foreldre med kun grunnskoleutdannelse sin grad. Bildet er fra immatrikuleringen på Gløshaugen i 2015.
(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Blant studentene med foreldre med høyere utdannelse på mer enn fire år, oppnådde 78 prosent en grad etter åtte år. Til sammenligning fullførte 46 prosent av studentene med foreldre med kun grunnskoleutdannelse sin grad. Bildet er fra immatrikuleringen på Gløshaugen i 2015. Foto: KRISTOFFER FURBERG

Statistisk sentralbyrå (SSB) har fulgt studenter som begynte på universitet eller høgskole i 2008, og sett på hvor mange som fullførte den påbegynte graden.

Rundt 25 prosent tok en master eller utdannelse på høyere nivå. Totalt 66 prosent av studentene fullførte i løpet av åtte år. Det er en liten økning fra 1998 hvor andelen var 61 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Det er en sterk sammenheng mellom foreldrenes høyere utdannelse og studentens fullføringsgrad.

– Selv om vi ønsker at alle skal ha like muligheter til å ta utdannelse, så har bakgrunn en del å si. De som kommer fra hjem med foreldre med høy utdannelse fullfører mer utdannelse. Og forskjellene øker når foreldrene har tatt mer enn fire år med høyere utdannelse. Jo høyere utdannelse en av foreldrene har, jo mer øker andelen av studenter som fullfører, sier Sadiq Kwesi Boateng ved SSB til DN.

Blant studentene med foreldre med høyere utdannelse på mer enn fire år, oppnådde 78 prosent en grad etter åtte år. Til sammenligning fullførte 46 prosent av studentene med foreldre med kun grunnskoleutdannelse sin grad.

– Vi har lovfestet lik rett til utdanning. Det er synd om denne retten stopper ved opptaket. For å motvirke forskjellene trenger vi bedre inkludering i det faglige fellesskapet og tettere oppfølging, sier Mats Johansen Beldo, påtroppende leder i Norsk studentorganisasjon.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Gjestekommentaren:

«Typisk norsk»? Ikke veldig interessant.

«Selv om kulturarven er internasjonal, er det et nasjonalt ansvar å forvalte den», skriver Margrethe C. Stang i denne kommentaren, hvor hun foretar en grenseoppgang mellom historiebegeistring og politisk nasjonalisme.

Øystein R. Skjælaaen tok doktorgrad på pub:

Han leverte i barnehagen og gikk direkte på puben

Øystein Rudningen Skjælaaen tror han har norgesrekord i antall timer tilbrakt på pub under doktorgradsarbeidet. Den ferske sosiologiavhandlingen utforsker fellesskapet som oppstår blant dem som bestiller dagens første halvliter i grålysningen.

Studentleder i Bergen melder seg på lederkampen i NSO

Studentleder i Bergen, Håkon Randgaard Mikalsen, melder seg på i kampen om å få lede Norges studenter. Med det er han den fjerde lederkandidaten.

Unge forskerhelter hedres med ny pris:

Vil bruke pengene på å la andre unge lovende forske

Terje Lohndal, Øivind Wilhelmsen og Kyrre Eeg Emblem trekkes fram som forskerhelter av Forskningsrådet.