- Studenter lærer mindre ved å ta notater på pc-en

Studenter som bruker bærbar pc-er og nettbrett under forelesning, lærer mindre og får dårligere karakterer enn de som bruker penn og papir, ifølge Susan M. Dynarski.
Diskuteres. Selv om resultatene i noen tilfeller er omstridt, og verdien av en del undersøkelser diskuteres, er Dynarski temmelig overbevist om at de har noe for seg. Så overbevist at hun inntil videre har lagt ned forbud mot elektronikk i sine forelesninger. (Illustrasjonsfoto)
(Foto: Stig Sund/NTNU NT (arkiv))

Diskuteres. Selv om resultatene i noen tilfeller er omstridt, og verdien av en del undersøkelser diskuteres, er Dynarski temmelig overbevist om at de har noe for seg. Så overbevist at hun inntil videre har lagt ned forbud mot elektronikk i sine forelesninger. (Illustrasjonsfoto) Foto: Stig Sund/NTNU NT (arkiv)

Professoren ved University og Michigan slår dette fast i en kronikk publisert på nettstedet til tenketanken  Brookings.

Dynarski, som selv har lagt ned forbud mot datamaskiner og nettbrett på forelesningene sine, skriver:

- Ta en tur innom en hvilken som helst universitetsforelesning, og du ser et hav av studenter med pc-er og brett som taster i vei mens professorene snakker.

Hun spør:

- Studentene er godt trent i å raskt skrive av innhold og sjekke opp begreper, men lærer de mer på forelesningene enn de gjorde da de eneste hjelpemidlene var penn og papir?

Følg UA på FacebookTwitter og Instagram.

Får med seg mindre

Stadig mer tyder på at svaret er «nei», mener Dynarski og viser til en økende mengde forskning som peker i retning av at studenter som tar elektroniske notater lærer mindre og får svakere karakterer.

En rekke tester er utført ved Princeton og University of California, der studenter tilfeldig enten fikk penn og papir eller datamaskiner til å ta notater. Forståelsen av innholdet i forelesningen, målt i henhold til en standardisert test, var betydelig dårligere hos studentene som hadde brukt pc-er.

Læringsforskernes hypotese er at, fordi de kan skrive raskere på tastatur enn for hånd, så vil foreleserens ord strømme rett fra studentenes ører og ut gjennom fingertuppene – uten at de stopper opp litt og blir bearbeidet i hjernen.

Å skrive selv trigger flere lærefunksjoner

De som noterer for hånd derimot, må bearbeide og konsentrere innholdet for å holde tritt med det som blir sagt. Når forskerne sammenligner notatene, fremstår det som blir notert på tastatur mer som en avskrift av, heller enn et resymé av forelesningen.

Å notere for hånd trigger flere læringsfunksjoner, både den fysiske lagringen av innhold til senere bruk, og den kognitive dekodingen av dette innholdet.

Labeksperimentene fra Princeton viste at pc-bruk bedrer selve lagerfunksjonen, men undergraver evnen til å dekode det man har lagret.

Andre tester bekrefter at studenter som fikk multitaske litt med laptopen under forelesningen lærer mindre. I ett tilfelle scoret disse 11 prosent lavere på en standardisert test enn de som ikke brukte nettbrett eller lignende.

Også sidemannen rammes

Og, enda mer overraskende: Studenter som kunne se skjermen til en multitasker, men som altså ikke multitasket selv, scoret 17 prosent lavere på forståelse av innhold enn de som ikke satt i nærheten og ble distrahert av pc-brukerne.

Professor Susan M. Dynarski skriver at både disse spesialdesignede testene og undersøkelser gjort over tid i ekte læringsmiljø, viser samme tendens. Elektronikkbrukerne scorer gjennomgående lavere enn de som legger utstyret igjen utenfor klasserommet.

Selv om resultatene i noen tilfeller er omstridt, og verdien av en del undersøkelser diskuteres, er Dynarski temmelig overbevist om at de har noe for seg. Så overbevist at hun inntil videre har lagt ned forbud mot elektronikk i sine forelesninger


UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Tapte søksmålet mot NTNU

Hilde Skeie saksøkte NTNU etter å ha blitt tvunget ut av lederjobben ved Internasjonal seksjon. NTNU ble frifunnet av Sør-Trøndelag tingrett.

Sprik i sensur og karakterer:

Tøffe krav til opptak kan gi tøffere sensur

Når sensorer ved NTNU Handelshøyskolen setter karakterer på egne studenter synes de å være strengere enn kolleger ved andre læresteder. En forklaring kan være høye opptakskrav.

Én NTNU-forsker blant de fjorten nye i akademi for yngre forskere

Akademiet for yngre forskere har plukket ut 14 nye medlemmer. Guro Busterud fra NTNU er en av dem.

Erfaringer etter en måneds kamp mellom de ulike bærekraftsmålene

NTNU er interessert, her er det forståelse for at Afrika er det neste viktige kontinentet, skriver er vår gjestekommentator, som har permisjon fra varaordførerjobben i Trondheim for å jobbe med bærekraft for regjeringen i Ghana.