Avduket Fuel Fighter II

Fredag dro rektor Torbjørn Digernes sløret av Fuel Fighter II. Allerede 17-19 mai står kjøretøyet på startstreken i Rotterdam for å delta i en konkurranse i Rotterdam hvor Europas mest miljøvennlige bil skal kåres.


"Shell EcoMarathon" har blitt arrangert i over 20 år. I fjor deltok 262 lag fra 20 land og bilen fra NTNU kom på en glimrende andreplass. Studentene konstruerer motordrevne kjøretøyer som skal kjøre så langt som mulig på energi tilsvarende én liter drivstoff. Det er i år femte gang at et studentlag fra vårt universitet deltar i konkurransen, og NTNU holder fortsatt verdensrekorden som er 1246 kilometer og ble satt i 2009.

Årets NTNU-team består av 14 studenter med ulike fagbakgrunner. De har brukt 20.000 arbeidstimer på å bygge en ny bil helt fra bunnen av. Målsettingen var å krympe vekten i forhold til forrige modell. Og det har fabrikantene lykkes med. Årets bil veier 70 kg, mot fjorårets 96 kg. Det betyr en vektreduksjon på hele 25 prosent. En annen endring er at årets bil skal drives av et batteri, mens energikilden tidligere har vært brenselsceller.

En racerbil skal delta i "Formula Student 2012". Sist torsdag presenterte studentorganisasjonen "Revolve" racerbilen som de har brukt over ett år og 30.000 timer på å bygge. Rallycross-stjernen Petter Solberg og adm.dir. Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive var tilstede. Studentene har samarbeidet nært med Petter Solberg underveis i prosjektet, og under avdukingen skrøt han av deres innsats.

Stolte studenter har lagt ned et stort antall arbeidstimer i kjøretøyet som ble avduket fredag.
(Foto: Tore Oksholen)

Stolte studenter har lagt ned et stort antall arbeidstimer i kjøretøyet som ble avduket fredag. Foto: Tore Oksholen

Relaterte artikler

Fuel Fighter med viktig test på 17. mai

NTNU-studentene åt vafler for å markere nasjonaldagen før viktig test i Rotterdam. I dag begynner alvoret.

DNV Fuel Fighter:

Bilprat med rektor

Den er dråpeformet, snerten og energieffektiv. I dag fikk rektor Torbjørn Digernes ta en titt på årets utgave av DNV Fuel Fighter.

Vil ha mer Shell og DNV

I dag avdukes Norges første elektriske racer-bil som et resultat av Revolve-prosjektet. Om to dager går Shell Eco Marathon i Rotterdam. Der deltar DNV GL Fuel Fighter. Studentene vil ha mer.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Gode erfaringer med å publisere i tidsskrift med åpen publisering

- Det er veldig mange gode tidsskrift som har åpen publisering, sier professor Stian Lydersen. I fjor var han en av de ti ansatte ved NTNU som publiserte flest artikler.

Tapte søksmålet mot NTNU

Hilde Skeie saksøkte NTNU etter å ha blitt tvunget ut av lederjobben ved Internasjonal seksjon. NTNU ble frifunnet av Sør-Trøndelag tingrett.

Sprik i sensur og karakterer:

Tøffe krav til opptak kan gi tøffere sensur

Når sensorer ved NTNU Handelshøyskolen setter karakterer på egne studenter synes de å være strengere enn kolleger ved andre læresteder. En forklaring kan være høye opptakskrav.

Én NTNU-forsker blant de fjorten nye i akademi for yngre forskere

Akademiet for yngre forskere har plukket ut 14 nye medlemmer. Guro Busterud fra NTNU er en av dem.