Ytring om skolepenger

Kvalifikasjoner foran betalingsevne

"Internasjonale studenter er en ressurs, ikke en potensiell inntektskilde", skriver lederen for Tekna Student, Karen Ane F. Skjennum, i dette innlegget, hvor hun går i rette med Høyres landsmøtevedtak om å innføre skolepenger for studenter fra land utenfor EØS-området.

Høyre vedtok på sitt landsmøte i helgen å innføre skolepenger for internasjonale studenter. Hvordan vil Høyre legge til rette for å løse komplekse problemstillinger innenfor klima, energi og omstilling uten et internasjonalt fagmiljø på lærerstedene?  

Kompetanse følger ikke landegrenser, men utvikles i et internasjonalt akademisk miljø når nye idéer oppstår. Akkurat derfor er inn- og utveksling av studenter viktig. Internasjonale studenter er en ressurs, ikke en potensiell inntektskilde. Kompetansen som utvikles i møte mellom mennesker kommer fremtidige generasjoner til gode, uavhengig av nasjonalitet og landegrenser.

Kristin Vinje, ansvarlig for høyre utdanning og forskning i Høyre, fremhever at partiet ønsker å styrke støtten til norske studenter som søker seg inn på eliteuniversiteter i utlandet. Det er viktig at norske studenter har hensiktsmessige finansieringsordninger ved opptak til slike utdanningsinstitusjoner, men norske studenter skal ikke finansieres av internasjonale studenter som kommer til Norge. Implisitt tar Høyre et valg mellom elite og utdanning for alle. Det er en utdanningspolitikk som burde være historie.

I Sverige opplevde man en stor nedgang i antall internasjonale studenter etter innføring av skolepenger. Stor konkurranse om å søke seg inn på studier bidrar til at de mest kvalifiserte studenter kommer inn. Kompetanse og kvalifikasjoner følger ikke størrelsen på lommeboka. Innovasjon og nyskapende idéer utvikles uavhengig av økonomisk bakgrunn. Å legge betalingsevne foran kvalifikasjoner og kompetanse undergraver et utdanningssystem som vektlegger kvalitet, innovasjon og gode løsninger.   Hvilken garanti har vi for at en åpning for skolepenger i én gruppe ikke gir åpning for at alle skal betale skolepenger i fremtiden? Gratisprinsippet er ett av de viktigste prinsippene for lik rett til utdanning i Norge og bør gjelde for alle. Gratisprinsippet sikrer kvalitet og kompetanse for å løse fremtidens utfordringer i et globalt perspektiv. Forhåpentligvis vil de andre politiske partiene vedta en inkluderende utdanningspolitikk på sine landsmøter, fremfor en elitistisk utdanningspolitikk som hører fortiden til.

 

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Vil fjerne skoleeksamen

Jonas Persson mener debatten om automatisk begrunnelse dreier seg om å behandle symptomer heller enn sykdommen selv. Han etterlyser en debatt om vurderingsformer.

Full utrykning på NTNU etter eksplosjon på laboratorium

Ingen skal være skadd etter et uhell med salpetersyre ved Institutt for materialteknologi.

Mørke personligheter trekkes til disse fagene

Personer med ”mørkere” og ”lysere” personlighetsdrag trekkes til ulkes studier, konkluderer en dansk undersøkelse.

– Vanskeligere å jukse på digital eksamen

Informatikkstudent reagerer på sikkerhetshull i digitaleksamen. Men flere ved NTNU mener papireksamen ikke nødvendigvis er sikrere enn digital eksamen.