UA mener:

Nei. Støtte til Starmus er ikke støtte til byens kulturarbeidere

Gunnar Bovim er oppbrakt over at trønderske rikfolk får kritikk for manglende støtte til trøndersk kulturarbeid. Rektor mener rikingenes støtte til Starmus beviser det motsatte. Det er en underlig bevisførsel.
Ane Brun kommer til Trondheim i forbindelse med Starmus-festivalen. Det er godt nytt for mange begeistrede fans. Men å bidra økonomisk for å få henne hit, har ingenting å gjøre med støtte til lokalt kulturliv, skriver Universitetsavisas redaktør.
(Foto: Vidar Ruud/Scanpix)

Ane Brun kommer til Trondheim i forbindelse med Starmus-festivalen. Det er godt nytt for mange begeistrede fans. Men å bidra økonomisk for å få henne hit, har ingenting å gjøre med støtte til lokalt kulturliv, skriver Universitetsavisas redaktør. Foto: Vidar Ruud/Scanpix

I et innlegg i dag går NTNU-rektor i rette med spaltist Ørjan Greiff Johnsens påstand om at «I Trondheim virker næringslivet å være i beste fall uinteressert i kultur, i verste fall direkte kulturfiendtlig.» Johnsen viser blant annet til at Litteraturhuset i Trondheim må greie seg med en brøkdel av hva tilsvarende hus i Bergen har å rutte med – hvor forskjellen for en vesentlig del utgjøres av hva byens rikfolk er villige til å spytte inn.

Som sannhetsbevis anfører Bovim trønderske rikingers villighet til å bla opp lommeboka for Starmus-festivalen. NTNU-rektoren karakteriserer Starmus som også en ”kulturell folkefest”.

Rektors anførte bevis er lite relevant. At Reitangruppen, Sparebank1, Salmar, Hydro og Koteng Eiendom blar opp for å få internasjonale størrelser som Ane Brun, Steve Vai, Jenny Abrahamson og The Pineapple Thief til Trondheim er utmerket. Men det var neppe dette Johnsen hadde fremst i tankene.

Hvordan bidrar de pengesterke med ambisjoner om å være meséner  til å holde det hverdagslige kulturarbeidet gående?

For eksempel gjennom å bli hovedsponsor til Trondheimssolistene, slik Koteng selv nå har besluttet.

At de ovenfor nevnte konsernene bidrar med til sammen 11 millioner kroner, har ifølge rektor Bovim gjort Starmus-festivalen mulig. Fra det offentlige kommer om lag 15 millioner: KD har gitt tilskudd på 10 millioner til NTNU til Starmus, Trondheim kommune skriver i det signerte avtaledokumentet at de spytter inn tre millioner, mens Sør-Trøndelag fylkeskommune har satt av to millioner til Starmus.

Er det lov å spørre om dette er vel anvendte penger?

At Koteng går inn som hovedsponsor for Trondheimssolistene, er neppe motivert ut fra forhåpninger om å tjene penger. I den saken framstår han som en ekte mesén. Derimot er det ikke utenkelig at de nevnte konsern ser sine bevilgninger til Starmus som en utgift til inntekts ervervelse. NTNU fyrer selv opp under disse forhåpningene, som for eksempel ved å vise til en omfattende, internasjonal oppmerksomhet omkring festivalen, blant annet med et hundretalls tilreisende journalister fra hele verden.

Gjennom innlegget får Rektor også formidlet at NTNU har regionalt næringsliv i ryggen i sin satsing på Starmus. Hvor viktig er det? I en tid hvor NTNU har vært gjennom omfattende fusjons- fakultetsstruktur- og campussampingsprosesser, er det betimelig å spørre om en svær vitenskapsfestival er det NTNU skal sette inn alle tilgjengelige ressurser for å gjennomføre.

Når det er sagt: Undertegnede er en stor fan av Ane Brun. At Starmus, med Reitan, Koteng med flere har bidratt til å hente henne til byen, er strålende. Men støtte til trønderske kulturarbeidere er dette ikke. Der blander NTNUs rektor kortene.

Søndag starter festivalen. UA ønsker arrangørene lykke til, og vil gi våre lesere fyldig dekning underveis.

Starmus-programmet

Starmus-festivalen

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Dekanmøtet orientert om mulig HiMolde-samarbeid

Det jobbes for utvikle en samarbeidsavtale mellom NTNU og Høgskolen i Molde.

Håkon Åmdal ble beste student, men en forsker er nok gått tapt

I fjor ble han beste avgangsstudent på NTNU, med en master som avslørte et eksepsjonelt talent for forskning. Men dataingeniør Håkon Åmdal liker bedre å utvikle ting enn å skrive artikler.

Åm på en fredag:

«Bare vær glad du kom deg unna i tide!»

Denne ukas gjestekommentator fikk aldri fullført doktorgraden. Han funderer på om det kanskje var det beste som kunne hendt ham.  

Alt teller, men på ulike måter

«Forskning vs. formidling» er en kunstig motsetning.