Ytring:

Det jeg ønsker meg er en oversikt over hva studentene mine har lastet ned

- Systemene jeg har prøvd tidligere tvinger meg inn i et opplegg jeg ikke vil ha, men Canvas kom som en positiv overraskelse, skriver Kai A. Olsen i dette innlegget. Samtidig peker han på noen feil i e-læringssystemet.
Kai A. Olsen er professor i informatikk ved Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
(Foto: HiM)

Kai A. Olsen er professor i informatikk ved Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen. Foto: HiM

Min skepsis til Learning Management Systems (LMS) er i utgangspunktet ganske stor. Det er ut fra erfaring med de systemene jeg har forsøkt å bruke tidligere - systemer som tvinger meg inn i et opplegg jeg ikke vil ha. Da kom Canvas som en positiv overraskelse. Systemet er enkelt, robust og fleksibelt. Her kunne jeg beskrive min undervisningsform.

Hovedideen er å tilby en typisk mappestruktur (her kalt moduler) der en kan legge inn tekst, referanser til filer og til eksterne nettsider. Om Mediasite og Uninett har klart å laste opp videoen din (se egen artikkel) så kan du legge inn lenken her. Fordelen er at du kan bruke systemet som du vil.

Det er fortsatt noen mangler. Vi har problemer med å sette fornuftige statuser på obligatoriske innleveringer. Vi vil ha statuser som levert, godkjent, ikke godkjent med fler, men er tvunget til å bruke «fullfør» og «ufullstendig». Den første burde i så fall være fullført, men dette skyldes nok en feil. En kan legge inn sine egne statuser, men det må da gjøres for hver oppgave.

For oppsett av innleveringsoppgaver kan en fortelle på hvilket format en skal ha besvarelsen. Det må en oppgi hver gang. Her mangler det mulighet til å legge inn standardverdier som skal gjelde for hele faget. En irriterende side ved Canvas er at jeg må logge inn mange ganger hver dag. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg i det hele tatt må logge inn når jeg bruker systemet fra min kontor-PC, der er jeg jo allerede innlogget.

I diskusjoner, oppgaveløsninger med mer ønsker jeg å bruke bilder og klipp fra skjermsiden. Men Canvas understøtter ikke vanlig lim-inn kommando. Isteden må jeg lagre bildet på skrivebordet, importere det til Canvas og så legge det inn i teksten. Det er altfor tungvint. Bilder må være like dynamisk i bruk som tekst.

(Foto: Skjermdump)

Foto: Skjermdump

 

Canvas kan åpne filer i et eget vindu. Det fungerer for kjente formater som docx, PDF og for Powerpoint-filer. Men når filreferansen går til en annen type fil, som Canvas ikke kan vise, kommer feilmeldingen over. Filen kan fortsatt lastes ned, men studentene oppdager ikke alltid det. Istedenfor å forsøke å åpne en fil i et ukjent format burde Canvas bare laste ned filen.

En av fordelene med å gi undervisning online er at vi kan få god statistikk om hvordan materiellet brukes. Det har jo nettavisene oppdaget, og de bruker avanserte metoder til å profilere sine lesere. Det jeg ønsker er å få en tilsvarende oversikt over mine studenter. Hvilke moduler har de sett på? Hvor lenge? Hvilke filer har de lastet ned? Slike data kunne brukes til å forbedre undervisningen. Også i ettertid. For eksempel kunne det være interessant å koble statistikken til karakterer. Er en redd for personvernet kan statistikken gjerne presenteres uten navn.

Hovedinntrykket er at Canvas fungerer bra. Det er også tilbakemeldingen fra hjelpelærerne og studentene. De fleste av de mangler som er nevnt over bør kunne rettes opp uten stor innsats. Det er imidlertid viktig at dette blir gjort.

Følg UA på  FacebookTwitter  og  Instagram.

Her kan du lese flere ytringer.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Tapte søksmålet mot NTNU

Hilde Skeie saksøkte NTNU etter å ha blitt tvunget ut av lederjobben ved Internasjonal seksjon. NTNU ble frifunnet av Sør-Trøndelag tingrett.

Sprik i sensur og karakterer:

Tøffe krav til opptak kan gi tøffere sensur

Når sensorer ved NTNU Handelshøyskolen setter karakterer på egne studenter synes de å være strengere enn kolleger ved andre læresteder. En forklaring kan være høye opptakskrav.

Én NTNU-forsker blant de fjorten nye i akademi for yngre forskere

Akademiet for yngre forskere har plukket ut 14 nye medlemmer. Guro Busterud fra NTNU er en av dem.

Erfaringer etter en måneds kamp mellom de ulike bærekraftsmålene

NTNU er interessert, her er det forståelse for at Afrika er det neste viktige kontinentet, skriver er vår gjestekommentator, som har permisjon fra varaordførerjobben i Trondheim for å jobbe med bærekraft for regjeringen i Ghana.