Ytring:

Berg-Hansen svarer på kritikken

- Den enkelte kan oppleve at friheten begrenses, men man må huske at virksomheten oppnår store besparelser kan brukes til kjernevirksomheten, skriver administrernde direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen.
Per Arne Villadsen er administrende direktør i Berg-Hansen.

Per Arne Villadsen er administrende direktør i Berg-Hansen.

Det er med stor interesse jeg leser innlegget til Arve Hjelseth, og tråden som følger.

Hjelseth har tydeligvis sterke meninger om mange ting. Ettersom jeg er ansatt i Berg-Hansen begrenser meg til å kommentere det som har med reiser og gjøre.

Hjelseth har et veldig viktig poeng når det gjelder reiseøkonomi – bestill tidlig. Dette er vår viktigste anbefaling dersom man ønsker å få tak i de billigste reisene. Det jeg er usikker på, er om Hjelseth er klar over er at dette gjelder uansett om man bestiller gjennom reisebyrå eller ikke.

Hjelseth mener tydeligvis det er mer effektivt å bestille reisen direkte hos flyselskaper og hoteller enn å bestille alt ett sted. Her mistenker jeg at han ikke har gjort seg kjent med reisebyråets verktøy. Hos Berg-Hansen bestilles 9 av 10 enkle reiser og overnattinger på vår mobilapplikasjon eller websider. Her får den reisende presentert både arbeidsgivers avtalepriser og markedspriser. Hotellbestilling kan gjøres i samme operasjon med støtte av Google Maps. Markedsprisene er det fullt mulig å finne hos leverandørenes direktekanaler, men de gunstige avtaleprisene er gjerne kun tilgjengelig i reisebyråkanalen.

Når en arbeidsgiver oppfordrer sine ansatte til å benytte reisebyrå er det også fordi man opparbeider kunnskap om hva man kjøper av reisetjenester. Når avtalene inngås programmeres reisebyråsystemet slik at avtaleleverandørene får sin «fair share». Dette betyr i sin tur store besparelser for virksomheten. For den enkelte kan naturligvis dette oppleves at friheten begrenses, men da må man huske at virksomheten oppnår store besparelser kan brukes til kjernevirksomheten. For NTNU’s del vil det kanskje være undervisning og forskning.

Som nevnt over blir 9 av 10 enkle reiser bestilt på vår selvbetjeningsplattform. Ofte blir mer kompliserte reiser bestilt hos våre eksperter på kundesenteret. Vi mottar drøyt en million telefonhenvendelser fra reisende hvert år. De som ringer inn trenger gjerne hjelp fordi det har skjedd noe uforutsett underveis, ofte er Berg-Hansen den eneste tilgjengelig hjelpetelefon eller ganske enkelt fordi det er en raskt og effektiv måte å få profesjonell hjelp til bestilling og endring. Her tillater jeg meg å nevne at de som benytter våre tjenester regelmessig er svært fornøyde (KPI 5,5 av 6).

I tillegg er det nødvendig å nevne at en arbeidsgiver også har ansvar for sine ansatte mens de er på reise. Derfor stiller våre oppdragsgivere store krav til Berg-Hansen når det gjelder oversikt hvor ansatte er på reise, og ikke minst vårt beredskapsprogram.

Dersom det er ønskelig er det bare å ringe Berg-Hansen så skal vi stille opp med noen produkteksperter som går igjennom våre verktøy og tjenester. På den måten vil kanskje fremtidige diskusjoner basere seg mer på fakta enn oppfatninger. Det bør jo passe godt i Akademia.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

KD tvinger universiteter til å etterkomme innsynsbegjæring

To ankerunder til tross: Kunnskapsdepartementet ga denne uka flere norske universiteter og høgskoler ordre om å etterkomme begjæring om innsyn.

NTNUs knoppskyting Kahoot:

Nå har læringsspillet over 70 millioner brukere i måneden

Læringsspillet Kahoot! vokser fortsatt i rekordfart, og har nå over 70 millioner unike brukere verden over – hver måned.

NTNU etablerer egen avdeling i Oslo

NTNU etablerer en avdeling for etter- og videreutdanning i Oslo. Siden kan det bli aktuelt med egne avdelinger i inn- og utland.

OsloMet og tomhetens triumf

OsloMet er symbol på en drømmeaktig orientering vekk fra det norske samfunnet, skriver professor Oscar Amundsen.