Nybø mener universitetene mangler insentiver til EVU

Arendal: Schibsted-direktøren mener universitetssystemet er for stivt når det gjelder etter- og videreutdanning. - Vi kan ikke ha det sånn at folk kan kjøpe seg en grad, svarer statsråd Iselin Nybø.

Statsråd Iselin Nybø mener universitetene mangler insentiver til å drive etter- og videreutdanning all den tid de har flere søkere enn studieplasser.

Etter- og videreutdanning, livslang læring, kompetansepåfyll med og uten studiepoeng. Kjært barn har mange navn, og hvordan en skal få barnet til å bli voksent på en god måte ble det store temaet under den store debatten om høyere utdanning under Arendalsuka.

- Vi har et behov for etterutdanning, men systemet er for rigid. Dere får betalt for studenter som avlegger grader, men vi er ikke interessert i grader. Vi ønsker mindre program, og vi er villige til å betale for det, sa Schibsted-direktør Kristin Skogen Lund under paneldiskusjonen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: NSO advarer mot å finansiere livslang læring fra potten til universiteter og høyskoler
LES OGSÅ: - Vi trenger klippekort på høyere utdanning

Universitetene mangler insentiver

Lund viste til at de bruker store summer på å få inn hjelp fra utlandet til å heve kompetansen, penger som heller kunne gått til den norske UH-sektoren.

Og som Civita-leder Kristin Clemet påpekte: Tar ikke universitetene den rollen, kommer noen andre til å gjøre det.

- Problemet her er at universitetene ikke har insentiver til å gjøre dette. De har flere søkere enn de har studieplasser, så de trenger ikke å nå ut til nye grupper, sa statsråd Iselin Nybø før hun trakk frem et annet problem med etter- og videreutdanning: Gratisprinsippet.

- Vi kan ikke ha det sånn at noen kan kjøpe seg en grad ett fag av gangen. Derfor må vi ordne et system som differensierer, sa hun.

Studiepoeng til besvær

Et av forslagene for å komme seg rundt den utfordringen er et system hvor etterutdanningen ikke gir studiepoeng, og dermed heller ikke kan brukes til å bygge en grad.

Motargumentet mot en slik ordning er at det vil være vanskeligere å sammenligne grader, utdanninger og kompetanse uten den klassiske målestokken studiepoeng. Noe som blant annet kan bli vanskelig når en søker jobber.

- Mine ansatte har ikke bruk for studiepoeng. For dem handler det om hva de kan, og det vet de godt, sa Lund.

Arendalsuka 2019

• Arendalsuka ble første gang arrangert i 2012. Primus motor i arrangementet har vært tidligere fylkesmann og SV-politiker Øystein Djupedal.
  • Siden den gang har oppslutningen økt jevnt og trutt. Ifølge arrangørene samler årets rundt 1200 arrangement over 1500 aktører. Organisasjoner tilknyttet Akademia utgjør en voksende del.
  • I år er første gang Rådet for Arendalsuka belsuttet å utestenge en organisasjon på prinsipielt grunnlag. SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) og FMI (Folkebevegelsen mot innvandring) ble ekskludert ut fra prinsippet om at «organisasjoner som sprer hatefulle ytringer og har en aggressiv oppførsel, kan ha en ekskluderende og lammende effekt på andres deltakelse og engasjement.»
  • NTNU deltok for første gang i 2015, med rektor Gunnar Bovim i spissen. Det var også første året norske universitetsledere var synlig til stede.
  • Det er en topptung NTNU-delegasjon som stiller i Arendal denne uka. Hele rektoratet deltar.. Rundt 25 personer deltar, i hovedsak ledere, forskningsledere og kommunikasjonsfolk.
  • Ifølge kommunikasjonsavdelingen regner NTNU med å bruke om lag 300 000 kroner på sin tilstedeværelse under årets arrangement. Fokus vil være å fremme NTNUs satsingsområder helse, havrom, vindkraft og nasjonal digital strategi.
Arendalsuka. Kristin Skogen Lund.

Arendalsuka 2019

Arendalsuka. Kristin Clemet.