The Big Challenge:

«Kyborgen» Neil og Stephen Fry er klare for vitenskapsfestivalen

Over 30 foredragsholdere er klare for NTNUs vitenskapsfestival The Big Challenge, blant andre to personer som omtaler seg som «kyborger».

Neil Harbisson har operert inn en antenne i hodet for å høre farger.
Den kjente batteriforskeren Kristina Edström leder Ångström Advanced Battery Centre (ÅABC) i Uppsala, er æresdoktor ved NTNU og skal holde foredrag under The Big Challenge.
Edvard Snowden deltar via videolink på Big Challenge-festivalen.

Neil Harbisson er født fargeblind, men kan gjennom en antenne som er operert inn i bakhodet, høre farger. Moon Ribas har operert inn sensorer i fotsålene slik at hun etter eget utsagn kan føle jordskjelv. Begge har også operert inn en bluetooth i kjeven, ifølge NTNU.

Harbisson og Ribas er blant de nye navnene som er klare for å holde foredrag under The Big Challenge.

– Integriteten vår i forhold til teknologi blir utfordret. Harbisson og Ribas opererer i et krysningsfelt mellom kunst og teknologi. Det er spennende, og det de har gjort kan få oss til å reflektere. Jeg tror de unge publikummerne som hører dem snakke kan få interessante tanker. I dag har vi mobiltelefonen foran oss eller i lomma, men det er ikke sikkert det er slik i fremtiden, sier NTNUs prorektor for forskning, Bjarne Foss.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Fire hovedtalere

Den engelske journalisten, skuespilleren, komikeren og tv-personligheten Stephen Fry er også blant de nye navnene som ble offentliggjort onsdag. Fry utgjør sammen med Edvard Snowden, Amy Webb og Rachel Botsman hovedtalerne med hver sitt lengre foredrag om et overordnet tema på hver sin dag av festivalen.

Se liste over alle foredragsholderne lengre ned i artikkelen.

Foss forteller at de fleste navnene til festivalen, og hvilke dager hvem skal snakke, er klart nå.

- Det kommer til å bli en del spennende foredrag og en del paneldiskusjoner, samt deltakelse fra publikum. Det kan for eksempel være via app. Vi jobber med regien og detaljene nå, sier Foss.

Samtidig som programmet virkelig har tatt form, åpner NTNU nå muligheten for å kjøpe billetter til enkelte dager. I tillegg er det klart at festivalpassene ikke er personlige, slik at flere personer kan gå på hver sin del av festivalen med samme billett.

- Det er solgt noen hundre billetter nå, men vi har ikke forventet høyt billettsalg før hele programmet var klart. Litt av poenget med at vi nå har dagsprogrammet klart, er at vi kan begynne å selge dagsbilletter nå, sier Foss.

Skal utfordre publikum

Under festivalen 16. til 19. juni 2019 skal foredragsholderne forklare, diskutere og utfordre seg selv og publikum på hvordan vi bør påvirke fremtiden - og hvordan fremtiden vil påvirke oss. Sannhet, framtidens teknologi og hva vi skal gjøre for en bærekraftig framtid er tema som vil prege programmet, ifølge NTNU.

Fra før er en rekke foredragsholdere klare. Blant annet Donna Zuckerberg, som er klassisist og har forsket på hvordan enkelte grupperinger i dagens samfunn bruker antikkens Hellas og Roma for å forsvare kvinnefiendtlig ideologi.

Den mest kjente av foredragsholderne er utvilsomt Edvard Snowden. Problemstillinger som kampen om sannheten, teknologiutvikling og hvordan det utfordrer verdier i samfunnet står sentralt for The Big Challenge.

- Edward Snowden utfordrer definitivt kampen om sannheten. Han satt jo på informasjon som NSA-analytiker, som han mente var ganske forskjellig fra det som ble kommunisert ut. Han valgte med en stor personlig kostnad å gå ut og publisere dette åpent, har Foss tidligere sagt til UA.

Nytt konsertområde

Prorektoren trakk frem nettopp Snowden, samt Amy Webb og Ben Goldacre da han ble bedt om å peke ut headlinerne.

- Goldacre er opptatt av litt av det samme som Snowden. Han er opptatt av hvordan man misbruker vitenskap og lager et skinn av vitenskap rundt problemstillinger. Han er blant annet ganske kritisk til farmasøytisk industri. Amy Webb er en av de mest kjente futuristene. Det handler om hvordan vi tenker framover – utviklingen av samfunnet i forhold til hva teknologien er og hva den kommer til å bli. Hun er for eksempel opptatt av hvordan kunstig intelligens kan påvirke oss.

I tillegg til det vitenskapelige programmet som skal foregå i Olavshallen, debuterer uteområdet på Solsiden som konsertscene for de kulturelle innslagene under festivalen.

En typisk dag på festivalen vil være faglige konferanser og program for barn og unge på formiddagen, mens hovedprogrammet blir på ettermiddagen. Foss forteller at målgruppen er «den interesserte normale borger», som blant annet skal inkludere skoleungdom. Utover foredragene i Olavshallen og det musikalske programmet skal det være et festivalområde på Krigsseilerplassen med blant annet utstillinger, mindre foredrag og boder.

- Vi lager for eksempel en utstilling vi kaller futurum. Den er spesielt knyttet opp mot bærekraft. Vi vil blant annet vise fram effektene av klimaendringer ved hjelp av VR-teknologi. Mye av dette er spesielt rettet mot barn og unge, og utgjør en viktig del av festivalen, sier Foss.

Sting og Patti Smith

Under den musikalske delen av festivalen står Sting, Robert Plant, Patti Smith og Sondre Justad fram som de største navnene. I tillegg skal Trondheim jazzorkester og Come Shine, Jan Sverre, Bendik, Emma og Suzanne Vega holde konserter. Mens Trondheim jazzorkester og Come Shine opptrer i Olavshallen, skal de øvrige artistene underholde på Solsiden arena.

Dette er foredragsholderne under det faglige programmet (fordelt i kategorier):

Helse (søndag):

Ben Goldacre
Chris Murray
Terje Eikemo

Vitenskap og bærekraft (mandag):

Kate Marvel
Maria Strömme/Dean Frenkel/Alex Hansen
Kristina Edstrõm/Annemie Wyckmans/Trond Amundsen
Jeremy Jackson
Nils Røkke

Den digitale fremtiden (tirsdag):