- Å velge studium er som å gå i en butikk uten å vite hva du skal ha

For første gang arrangerer NTNU digitale åpne dager for å rekruttere nye studenter.

Fredag ettermiddag hadde deltakerne fra Biomarin innovasjon en testrunde for å sjekke om presentasjonene sitter. Øverst til høyre ser vi faglærer Birgitte Paulsen Torset. Studentene Petter Brathaug Olsen og Frederikke Hansen deltar også for å markedsføre studiet til potensielle søkere.
Publisert

- Vi har snakket ei stund om å lage digitale treff for å nå alle interesserte uavhengig av hvor de bor i landet. Nå er alle så godt kjent med digitale verktøy at de er klare for å bli med på dette, sier rådgiver Sissel Arhaug Basso i Kommunikasjonsavdelingen.

Arrangementet pågår fra 8.-17. mars.

Faglærere og studenter ved en rekke studieprogrammer skal holde presentasjoner og svare på spørsmål fra potensielle søkere, slik at det blir lettere å finne ut hvor og hva de skal studere til høsten. I skrivende stund er ca 80 studieprogram med.

- Jeg er fan av studiet

- Å velge studium er som å gå i en dagligvarebutikk, du veit ikke hva du skal ha, men kan velge kun én ting, sier Petter Brathaug Olsen.

Han studerer Biomarin innovasjon, skal delta på webinaret, orientere om hvordan studentfrivilligheten fungerer og hvordan det sosiale livet på studiet er.

- Jeg er fan av studiet. Det er unikt og kombinerer kunnskap om markedet med marin biologi og akvakultur. Spesielt liker jeg alle prosjektoppgavene vi har, det innebærer lab-arbeid. Vi har studentbedrifter og mange fine muligheter også for videreutdanning og å få jobbe videre med feltet. Folkene som velger biomarin er generelt trivelige og kjønnsbalansen er god.

Olsen virker så begeistret for studiet at vi lett kan tenke oss at opptil flere mulige søkere fort havner på kroken og velger studiet etter å ha deltatt på Digitale åpne dager.

LES OGSÅ: Her finner du informasjon om Digitale åpne dager

Vil vise fine bilder fra lab-en

På Zoom møter vi Sissel Arhaug Basso og faglærer Birgitte Paulsen Torset. Begge har vakre fjorder og fjell og sunnmørske alper som bakgrunn. Initiativet til disse dagene kom nemlig fra Basso, som jobber i Ålesund. Men hun vil gjerne understreke at det er et skikkelig lagarbeid, som gjør at både NTNU i Trondheim, Gjøvik og Ålesund for første gang setter i gang et slikt rekrutteringstiltak i fellesskap.

Torset er studieprogramleder ved Biomarin innovasjon og er en av mange faglærere som skal holde en presentasjon.

- Oj, jeg skal ikke være den første som melder meg på dette, var min første tanke da jeg hørte om Digitale åpne dager. Men så fikk jeg ei god oppskrift på hvordan det gjøres og endret innstilling, forteller hun.

En skikkelig opptur var det også at de første studentene som ble spurt om å delta, sa ja med en gang.

Presentasjonen til Torset vil handle om selve studiet, som er tverrfaglig og tilbys kun i Ålesund. Hun har strategien klar for hvordan presentasjonen skal være: Hun skal snakke rolig, ikke bruke for avanserte ord, ikke snakke for mye og vise fine bilder fra laboratoriet og hva de gjør der.

Folk som vil vite mer om enkelte studier, har ikke kamera eller lyd på, men har mulighet til å stille spørsmål. Hvert webinar varer om lag 20 minutter.

- Det er sendt ut invitasjon til alle videregående skolene. Det blir spennende å se hvor mange som deltar. Vi vurderer også å ta opptak av presentasjonene, slik at det er mulig å se dem seinere for dem som ikke kan delta live, sier Sissel Arhaug Basso.

Søkere fra videregående kan delta fra 10.-17. mars, mens dem som allerede er kvalifisert for toårig master, kan delta på digitale møter 8.-9. mars.

Ble selv rekruttert via tang og tare

Student Petter Brathaug Olsen er et godt eksempel på at slike rekrutteringstiltak har noe for seg. Han gikk på Spjelkavik vidergående som ikke er langt unna NTNU i Ålesund og fikk presentert ulike studier der.

- Biomarin innovasjon hadde en stand. Det jeg husker best var tørket tang og tare og ei sjokoladekake laget med marin olje. Jeg tok hele stykket i én bit, først smakte det kake, så tran. Det var spennende. Studiet føltes ikke bare som ren vitenskap, men var også markedsrelevant. Jeg likte hele idéen med studiet, forteller Olsen, som er tredjeårsstudent på studiet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.