UA 25 år:

Åge ble sammenlignet med Sputnik og Prøysen

Kritikerne var nådeløse da Åge Aleksandersen slapp plata «Laika» i 1991, skal vi tro femte nummer av Universitetsavisas første årgang. Musikkprofessor Ola Kai Ledang forklarte hvorfor.

Les hele avisa ved å følge lenken i artikkelen.

Ifølge artikkelen på side 12 var Ola Kai Ledang ved Musikkvitenskapelig institutt ved Universitetet i Trondheim en av Åges varmeste forsvarere, men Ledang hadde ikke problemer med å skjønne kritikken:

- Åge og plateselskapet hadde nok tjent på å presentere dette arbeidet under den riktige vignetten. Det dundrer riktig nok ei tromme i bakgrunnen, men dette er visesang, ikke rock, mente musikkprofessoren fra Namsos, som allerede i 1991 hadde fulgt Åge Aleksendersens karriere på nært hold i 20 år.

- Den musikken som Prudence skapte, var opprørsk og ny i en trøndersk forkledning. Etter hvert er Åge blitt eldre og har gradvis forandret seg, han er etablert og har selv sørget for å bli ufarlig. Jeg aksepterer den forandringen i en lang musikalsk karriere. Åge visste at kritikerne sto klare og ventet på en anledning til å overfalle ham. Da har du bra selvtillit når du likevel tør å servere en så enkel musikalsk rett, fortsatte Ledang.

Ifølge artikkelforfatteren sammenlignet enkelte anmeldere «Laika» med et gjennomsnitts Sputnik-produkt, men her tok musikkprofessoren Åge i forsvar.

- Sputniks musikk tar utgangspunkt i langt enklere uttrykksformer, byr overhodet ikke på overraskelser og stiller absolutt ingen krav. At svært mange mennesker kjenner seg igjen hos både Åge og Sputnik, kan ikke brukes som belegg for at de tråler i samme farvann. Slett ikke.

Denne artikkelen er en del av en serie tilbakeblikk i forbindelse med Universitetsavisas 25-årsjubileum.

Les hele 5. utgave av UA her.

LES OGSÅ: UA nr. 4, 1991 (pdf)
LES OGSÅ: UA nr. 3, 1991 (pdf)
LES OGSÅ: UA nr. 2, 1991 (pdf)
LES OGSÅ: Slik var den aller første utgaven av UA
LES OGSÅ: Hemmelige oppgaver ble låst ned i hvelv på campus
LES OGSÅ: Ville IQ-teste politikere - det vakte enorm oppsikt
LES OGSÅ: Var CIA på sporet av ham?
LES OGSÅ: Privatsjåfør i uniform er byttet ut med Bovim og «blåtassen»