Nå skal Sit ansette studenter for å lage aktiviteter for andre studenter på sommeren

Samskipnaden fikk millioner til å lage ekstra velferdstilbud for studenter. Nå kommer et større aktivitetstilbud for de som blir i studiebyen.

Rådgiver i Sit, Eirik Sande, sier han gjerne kunne tenkt seg flere sosiale lavterskeltilbud da han var student med sommerjobb i Trondheim.

- Jeg hadde satt pris på et sånt tilbud da jeg var student i Trondheim og hadde sommerjobb her. Selv om jeg har vært veldig heldig og hatt gode sosiale nettverk, kan det være ganske sesongbasert, forteller Eirik Sande.

Han er rådgiver i Sit og jobber med prosjektet “Student møter student”. I sommeren er det mange studenter som vender nesa hjemover. Mens andre, blant annet de med sommerjobb eller som kommer fra byen, blir værende igjen. Nå ønsker Sit å sørge for at de har et tilbud de kan gå til. For det formålet utlyser samskipnaden åtte fulltids sommerjobber som skal sette i gang aktiviteter og utvikle studenttilbudet til neste semester.

Sande kjenner ikke til at det har vært noe tilsvarende tilbud fra Sit sin side tidligere.

- Det er ikke noe nytt at Sit jobber med velferd i sommeren. Men dette er en ekstra innsats som legges inn fordi vi tror det er et behov. Selv om det er færre studenter her om sommeren har de som er her fortsatt et like stort behov, sier han.

Han forteller det gjennom studentundersøkelser som Shot og In my experience har blitt ytret ønsker om sosiale lavterskeltilbud.

Vil komme seg på flere campus

Det er en del av det større prosjektet “Student møter student”. Det er allerede flere studentverter som jobber i deltidsstillinger gjennom semesteret for å skape sosiale aktiveter på blant annet Studentsenteret på Gløshaugen. Gjennom prosjektet lyser de nå også ut tolv nye deltidsstillinger ut året som skal sette i live det som skal planlegges i sommer.

Studentene som skal jobbe i sommer skal ikke bare arrangere aktiviteter de skal også ruste opp de studentarealene som eksisterer på campus og etablere nye på campus som ikke har det.

- Vi har allerede en del studentlounger med bordtennis, brettspill, foosball og sitteområder. Her kan det være ting som å kjøpe inn nye brettspill og oppdatere det vi har. Vi er allerede på Gløshaugen, Dragvoll og kalvskinnet. Så vil vi komme på de andre studiestedene i Trondheim og de andre NTNU-campusene.

Han sier det viktigste er at dette ikke skal være noe som detaljstyres fra Sits side, men at studentene kan forme det selv.

Vil hjelpe til med det hverdagslige

Anna Orvik Wilberg tar profesjonsstudiet i psykologi og jobber for øyeblikket som studentvert. For øyeblikket er de primært tilknyttet Studentsenteret som åpnet på Gløshaugen i 2020.

- Vi har fått god respons og vi opplever at studentene synes det er hyggelig. Det er ikke så lenge vi har holdt på og det tar litt tid for folk og skjønne at studentsenteret ikke bare er et kontorlokale, men det kommer flere og flere studenter som ønsker å ta området i bruk, forteller Wilberg.

Hun sier hun synes det er veldig positivt at programmet utvides og tenker det er viktig at de kan få kommet seg ut på flere ulike steder.

Anna Orvik Wilberg har en stilling som studentvert ved siden av studiene.

- Vi vil jo gjerne ha med flere kreative sjeler som har lyst til å skape trivsel for flere. Vi har vært mye basert på Gløshaugen til nå, men vi vil jo at det skal være noe som er lett tilgjengelig for alle.

Wilberg forteller at det finnes mye å bygge på for de som skal videreutvikle Sits tilbud gjennom sommeren. Det har vært noe begrenset hvor mye de kunne bruke studentsenteret men de har hatt ting som en brevstasjon der man kunne lage hilsener til venner og familie i jula. Mer nylig har de delt ut grillmat på Gløshaugen og tilbyr kaffe hver morgen under eksamenstida. Wilberg oppfordrer til å søke.

- Det er bare å slenge seg på, spesielt om man har tanker om hvilke tilbud for studenter man savner. Vi kan ikke gjøre alt her og kan ikke løse alle utfordringer med mental helse. Men vi prøver å hjelpe til på det hverdagslige, sier hun.

Har vært et vedvarende problem

“Student møter student” er igjen en del av det større prosjektet Sit labs som kom er samskipnadens svar på de store bevilgningene som kom gjennom den såkalte krisepakken til studentene som er ment å bedre studentenes stilling under korona. Sande sier at selv om det skulle vært en normal situasjon til etter sommeren vil slike tilbud trengs.

- Det ville vært en bonus om ting er normalt og folk ikke har det store behovet om sosiale tilbud fra Sit. Men selv om ting åpner opp og studentene kan gjøre som de gjorde før pandmien så er ensomhet et vedvarende problem som bare har blitt forsterket, avslutter han.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.