Kråkeslott i Grenseland

Kråkeslottets vanskjebne vedvarer. Trondheim kommune vil ha reguleringsplan, og beboere i Grensen nekter å flytte. Imens råtner Kråkeslottet på rot.

Forfall: Slik så det ut i des. 2007. Foto: Tor H. Monsen/NTNU Info

Beliggenheten er attraktiv, og bygningene særegne og verdt å ta vare på. Likevel synes veien fram til fordums storhet innen ende å ta for Kråkeslottet.

Universitetet ønsker å selge syv eiendommer i det tilstøtende Grensen-området for å finansiere rehabiliteringen av den nesten tusen kvadratmeter store 1800-tallsbygget i Høyskolebakken.

Ingen hammerslag ennå

I fjor fikk NTNU en verdivurdering av Grensenboligene, med henblikk på å kunne legge dem ut på markedet ved nyttår.

Nå ønsker kommunen å lage en detaljert plan for området. Problemet er at bosettingen her stammer fra før moderne regulering, og at området i dag er en grå flekk i kommuneplanen. I klartekst betyr dette at det kan ta lang tid før man hører hammerslag i Høgskolebakken.

- Vi har hatt oppstartsmøte med Trondheim kommune, som ønsker en reguleringsplan for området. Dette kan ta ett halvt år eller lengre, avhengig av avklaringsbehov, eventuelle klager eller innsigelser. Parallelt med reguleringsplanen skal vi kostnadsberegne nødvendig oppgradering av Kråkeslottet, kommenterer Lindis Burheim, eiendomssjef på NTNU.

Flere skjær i sjøen

En ytterligere komplikasjon er forholdet til dagens leietakere i Grensen: Flere av dem nekter fremdeles å godta NTNUs oppfatning om at det er rimelig grunn til å si opp leietakerforholdet.

Minst seks beboere har klaget på oppsigelsen, først en gang, siden i nok en runde.

For å få stadfestet oppsigelsene er NTNU nødt til å ta ut forliksklage innen gitte frister. I vinter klarte NTNU i siste øyeblikk å inngå forlik med en av leieboerne – før saken måtte sendes til Forliksrådet.

Unngikk Forliksrådet – denne gangen

NTNU har kommet til enighet med noen av beboerne, samtidig som andre fastholder protestene. Per dags dato er ingen av sakene oversendt Forliksrådet, bekrefter juridisk rådgiver, Hanne Sørgjerd.

- I forhold til Husleieloven må det foreligge en saklig grunn for å kunne si opp et leieforhold fra utleiers side. Oppsigelsen må ikke fremstå som urimelig. Det er den branntekniske rapporten fra Rambøll Norge AS som er grunnlaget for oppsigelsen, ifølge Sørgjerd.

Det konkluderes med at boligene ikke tilfredsstiller branntekniske krav i plan- og bygningsloven.

Vurdering: Salg gir NTNU 20 millioner kroner

De ni bygningene NTNU eier i Grensen har vært en forvaltningsmessig nøtt i universitetets eiendomsportefølje siden oppkjøpet på slutten av 60-tallet .

Et endelig punktum ble tilsynelatende satt da styret våren 2008 vedtok å avhende eiendommer i Grensen som del av finansieringen for opprustingen av den falleferdige, men enverdige trebygningen som nå skulle fungere som representasjonsbolig for gjesteforskere.

Forutsetningen er at salget – sammen med bidrag fra Boliginnskuddsfondet – skal være tilstrekkelig for fullfinansiering av Kråkeslottet.

DNB Nor Næringsmegling AS var på et tidspunkt inne og vurderte at nedsalget av totalt syv bygninger ville gi NTNU ca 20 millioner kroner .