Mer enn 5 000 har sett Afghanistan-utstillingen

Folk strømmer til NTNU Vitenskapsmuseets Afghanistan-utstilling. Hittil har mer enn 5 000 besøkende tatt de unike kunstskattene i øyesyn.

Publisert Sist oppdatert
Fulltreffer. - Vi har gått høyt ut med at vi har noe stort og unikt å vise frem - og fått bekreftet at det vi har sagt holder mål, sier utstillingsansvarlig Arnfinn Stendahl Rokne.
Gull og edle stener. Denne kvinnepynten utgjør kun en liten del av anseelige mengder gull som for tiden befinner seg på NTNU Vitenskapsmuseet.

- Utrolig hyggelig, rett og slett kjempegøy, sier Arnfinn Stendahl Rokne, som har hatt ansvaret for utstillingen som hadde offisiell åpning 14. mai.

Totalt har et 60-talls personer ved NTNU Vitenskapsmuseet på ulikt vis vært involvert i arbeidet med «Afghanistan – Den gjemte historien». Mange av dem har jobbet over svært lang lang tid.

Fulltreffer

- Vi har gått høyt ut og fortalt publikum at vi har noe veldig stort og unikt å vise frem. Tilbakemeldingene tyder på at besøkende har hatt en bra opplevelse, så vi får bekreftet at det vi har sagt holder mål. Det er veldig artig å få full treff, sier Rokne.

I løpet av de tre første ukene er det solgt nærmere 2 400 billetter. Det betyr at man nærmer seg halvparten av budsjettet på 6 000 betalende.

- Vi har budsjettert forholdsvis lavt. Nå ligger vi fint an i forhold til skjema, jeg tror det skal gå greit å nå budsjett, sier Stendahl Rokne.

Neste stopp Sydney

Det er ennå tre måneder igjen av utstillingsperioden. Dette er den siste muligheten til å se de flere tusen år gamle afghanske kunstskattene mens de er i Europa. Neste stoppested er Sydney, Australia.

En tredel av billett-budsjettet ble tatt inn i løpet av de ti første dagene i Trondheim. Nå har både medieomtalene stilnet noe og tilstrømmingen likeså. Besøket ligger på 200-300 hver dag, og det er fortsatt svært gode tall.

- Og nå står vi foran turistsesongen, det blir spennende å se om vi holder koken gjennom sommeren, sier Stendahl Rokne.

Heftig markedsføring

Det skorter i allefall ikke på markedsføringsinnsatsen. Utstillingen promoteres mot cruisetrafikk som anløper Trondheim, og museet samarbeider både med Visit Trondheim og Hurtigruten asa.

- Vi har benyttet alle de kanaler vi har, og ut over sommeren kommer det mer - både av medieomtale og markedsføring.

Da utstillingen gjestet London på denne tiden i fjor, ble visningsperioden forlenget to ganger på grunn av publikumsinteressen. I Trondheim er forlengelse uaktuelt, både av økonomiske og praktiske grunner. Statsgarantien utløper på en gitt dato i høst, og gjenstandene skal legge ut på den lange reisen til Australia.

Se UAs bildegalleri fra Afghanistan - den gjemte skatten