Nettbaserte kurs:

MOOC-bølgen slår innover USA

Åpne nettbaserte kurs er blitt en farsott ved amerikanske universitet. Eliteuniversitetene er først ute med å tilby slike kurs, og de andre universitetene følger med på ferden av frykt for å bli akterutseilt.

Publisert Sist oppdatert
- MOOC er ei spennende utvikling, som kan få konsekvenser for hvordan man formidler høyere utdanning, sier direktør Eva Gjerdrum i Norgesuniversitetet.
- Nettet er kommet for å bli, og det er unaturlig at vi ikke tilpasser oss et liv på nettet, sier Kirsti Rye Ramberg i Rektors stab.

I løpet av de siste to månedene har en rekke universitet i USA bestemt seg for å satse på MOOC, som står for Massive Open Online Course. MOOC er blitt en samlebetegnelse for kurs som kun tilbys på nettet. Kursene er gratis og skreddersydde for å gi undervisning til et stort antall deltakere.

Disse kursene kvalifiserer som regel ikke til en universitetsgrad, men deltakerne kan få et kursbevis etter fullført kurs.

Handler uten å tenke?

Stanford og University of Pennsylvania var tidlig ute med å knytte seg til Coursera, en plattform som tilbyr 117 kurs, mens Harvard og MIT eier portalen EDX. I tillegg til å formidle kurs fra disse to universitetene, tilbyr også EDX kurs fra Berkeley.

Vitenskapelig ansatte ved de amerikanske universitetene reagerer på at ledelsen så raskt kopler seg til MOOC-bølgen uten at de får et ord med i laget, og ønsker en debatt om hva slike gratis storskala nettkurs kan bety for universitetenes framtid.

Ikke MOOC i Norge

- Slik det ser ut nå, er slike kurs i ferd med å bli store i USA. Det er ei spennende utvikling, som kan få konsekvenser for hvordan man formidler høyere utdanning i framtida, sier direktør Eva Gjerdrum i Norgesuniversitetet.

Norgesuniversitetet har fått i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å fremme IKT-støttet og fleksibel utdanning. Forvaltningsorganet finansierer også utviklingsprosjekter ved universiteter og høgskoler.

- Vi vet ikke så mye ennå hva konsekvensene av MOOC blir, og hvordan kursene vil påvirke betingelsene for å gi høyere utdanning. Vi ser ingen umiddelbare tegn til at det samme er i ferd med å skje i Norge, sier Gjerdrum.

NTNU i front

Rådgiver i Rektors stab ved NTNU, Kirsti Rye Ramberg, tror nettbasert undervisning vil øke i tida som kommer. Hun forteller at NTNU er tidlig ute med forelesninger på nett.

- Vi tilbyr enkeltforelesninger og noen forelesningsrekker. De fleste er et tilbud til studenter som er oppmeldt ved NTNU, men noen av dem er tilgjengelige for alle. Dette kan etter hvert, som en positiv bieffekt, bidra til å rekruttere studenter, sier Ramberg.

Utdanning til alle

MOOC er heller ikke noe sentralt tema ved NTNU, foreløpig. I dag tilbyr institusjonen nettbaserte kurs og studieprogram for studenter som betaler studieavgift. Men at det blir stadig mer nettbasert undervisning, er ikke Ramberg i tvil om. Ikke minst fordi myndighetene også har et uttalt ønske om dette.

- Jeg vil understrek samfunnsansvaret. Utdanning er et gode som alle må få adgang til, uavhengig av livssituasjon og geografi. Nettet er kommet for å bli, og det er unaturlig at vi ikke tilpasser oss et liv på nettet, sier hun.

Nå ser Kirsti Rye Ramberg fram til den nasjonale konferansen i Tromsø i starten av november, som nettopp skal diskuterer ulike digitale løsninger og blant annet podcasting av forelesninger.

LES MER: Nasjonal konferanse om podcast av forelesninger og digital vurdering.

Hvor går vi?

Tilbake til USA. I juli inngikk Duke University og California Institute of Technology et samarbeid med Coursera, og i september slo 17 andre universitet følge, ifølge The Chronicle of Higher Education.

Forhandlingene mellom universitetsledelsen og nettportalene skjer i hurtigtempo. Mange ønsker å bli identifisert med Stanford, Harvard og de andre eliteuniversitet, og foreta de samme veivalgene. Det gjelder blant annet University of Illinois i Urbana-Champaign. For dem var det viktig å gjøre det samme som California Institute of Technology.

- Jeg mener dette er den typen universitet vi ønsker å bli forbundet med. Derfor stod jeg på for å få forhandlet fram en avtale med Coursera samtidig med Caltech. Det vil gi oss anerkjennelse, sier Phyllis M. Wise fra universitetsledelsen.

- Jeg tror ingen i dag veit nøyaktig hvor vi går. Akkurat nå er vi på et veldig hurtig tog. Vi hopper ombord og ser hvor vi havner, sier professor Nicholas C. Burbules til The Chronicle.

Bedre læring?

Noen amerikanske universitet tar seg imidlertid bedre tid. Det gjelder blant annet Yale University og Purdue University. Der sier professor J. Paul Robinson:

- Vi veit at ledende institusjoner ønsker å være i front av alt, men det er veldig uklart for meg og mange andre hvordan MOOC kan utvikle seg til å bli noe verdifullt og nyttig. Det er lite som tyder på at de tilbyr læring av høy kvalitet, sier han.

Ved University of Southern California har de besluttet at MOOC ikke er noe de vil satse på. De ønsker heller gradvis å øke sitt eget tilbud av nettbasert undervisning.

Ulik takt

Universitetene i Norge prøver seg også fram i ulikt tempo og med variasjoner over samme tema. Først og fremst er det snakk om forelesninger på nett, men det tilbys også kurs på nett for dem som ønsker etter- og videreutdanning. Da er det gjerne en kombinasjon av samlinger og nettbasert undervisning. I motsetning til i USA, tilbys den nettbaserte undervisninga til oppmeldte studenter.

Direktør Eva Gjerdrum forteller at 32 institusjoner i høyere utdanning rapporterte til Kunnskapsdepartementet høsten 2011 at de har studenter på fleksible tilbud, det vil si at de studerer helt eller delvis på nett. I fjor høst var 6,3 prosent av studentmassen fleksible studenter, men omfanget kan være større.

Seks av institusjonene har over 20 prosent av studentene på fleksible studier, mens andre har en liten andel.

Fortsatt liv på campus

- Det å bruke teknologi i utdanninga, gir institusjonene mange muligheter til å nå bredere ut til studentgruppene. Tilgjengelighet er viktig. Og det å ta i bruk teknologien som gjennomsyrer hele livet vårt, er etter hvert en stor nødvendighet for høyere utdanning også, sier Eva Gjerdrum.

Gjerdrum spår at de fleksible studietilbudene blir stadig flere, men at institusjonene også fortsatt vil gi campusstudier.

NTNUs Kirsti Rye Ramberg er enig, også fordi det har vært en problemstilling at det kan bli ensomt å studere alene på nett.

- Jeg tror på en kombinasjon. Det er det aller beste. Ansikt til ansikt og kontakt med faglærer har noe for seg, bare de mest radikale tror at alt vil bli nettbasert i framtida. De nettbaserte kursene som jeg ser på, har ofte ei samling i starten og underveis, nettopp fordi ansiktskontakten er viktig.

LES MER: MOOC i USA