Nettundervisning:

Etterlyser MOOC-interesse fra NTNU

Massive Open Online Courses er ikke et tema i Norge ennå. - Det bør det snarest bli, og faglærerne bør kanskje i større grad supplere med slike kurs som en del av undervisningen, mener førsteamanuensis Anne Cathrine Elster.

Nå skjer det mye på kort tid i USA. I løpet av noen få måneder har en rekke amerikanske universitet bestemt seg for å satse på Massive Open Online Courses. MOOC er blitt en samlebetegnelse for kurs som legges ut gratis på nettet. Eliteuniversitet, som Harvard, MIT og Stanford, har gått i spissen for å tilby slike kurs, og nå følger mange andre universitet etter.

Bruker MOOC

- Også NTNU bør bruke MOOC bevisst, både for å rekruttere studenter og som en del av faglærernes undervisning, sier Elster.

Hun er førsteamanuensis ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, og bruker MOOC som en del av undervisninga.

- Jeg har anbefalt mine studenter å følge et kurs i grafikkprogrammering. Det er en veldig kjent foreleser som underviser, og jeg har oppfordret studentene til å følge kurset som et berikende supplement til våre egne kurs, forteller hun.

Foreleseren holder til ved University of Illinois, som er et av universitetene som tilbyr åpne og nettbaserte kurs via plattformen Coursera.

NTNU må bli synlig

Anne Cathrine Elster mener norske universitet har mye å lære av USA og de andre landene, som nå hiver seg på dennne bølgen.

Selv har hun studert og arbeidet 20 år i USA, hun tok doktorgraden ved Cornell University, har blant annet undervist ved University of Texas og er gift med en amerikaner som er utdannet ved MIT.

Elster følger derfor godt med på hva som skjer på undervisningsfronten ved amerikanske universitet.

- MOOC pirrer nysgjerrigheten til folk, og kan være et rekrutteringsverktøy og supplement for faglærerne ved de norske universitetene. NTNU og Norge bør spørre seg hva vi kan tilby internasjonalt. Hvis vi blir flinkere til å vise oss fram internasjonalt, kan det gjøre oss mer synlige og det kan kanskje hjelpe oss med rankingene, sier hun.

It's learning blir internt

Elster mener NTNU har vært flinke til å bruke It’s learning, og at dette er et godt verktøy internt. Men samtidig synes hun It’s learning-fokuset er blitt et hinder for ekstern publisering av undervisningsmaterialet.

- Jeg opplever faktisk at vi er mindre synlige utad i dag enn tidligere. I dag må vi bruke ulike verktøy hvis vi skal legge ut noe eksternt, det blir dobbeltarbeid.

- Hva med NTNU Open Video – der kan faglærerne gjøre blant annet forelesningene tilgjengelig for alle?

Elster blar fort opp hjemmesida til NTNU Open Video og peker:

- Se, det er ingen knapp her for de som vil lese dette på engelsk. Vi bør også legge ut forelesninger og annen undervisning på engelsk. Det er bra med NTNU Open Video, men det er ingen henvisning til engelskspråklig stoff der, og da får vi ikke vist oss fram internasjonalt.

Viktig med oppmøte

Mange faglærere er i dag bekymret for at studentene vil slutte å komme til forelesningene hvis de kan finne dem på nettet. Også her kan Norge og NTNU kanskje lære av USA, mener Elster.

- Oppmøte er viktig. Jeg ønsker at studentene skal være mer aktive og flinke til å delta på forelesningene. Vår utfordring er å få studentene til å delta. I USA teller ofte oppmøte og deltakelse på forelesningene 5-10 prosent av karakteren. Studentene blir dermed tvunget til å bli mer spørrende og aktive, mener hun.

Oppmøte-triks

Hun forteller at da hun selv var student, stilte foreleseren ofte studentene spørsmål for å få dem til å delta.

- Da fulgte vi godt med på forelesningene siden vi kunne risikere å bli spurt. Dette er en pedagogisk tilnærming som vi ikke diskuterer i Norge, sier hun.

Et annet effektivt oppmøte-triks hun har erfaringer med fra USA, er bruk av pop-quizes. Dette er 5-10 minutters prøver med kortsvar, flervalg eller ja/nei-spørsmål, som gjerne gis i starten av timen. Den raske mini-prøven får studentene til å komme, og det inspirerer dem til å lese seg opp på det aktuelle temaet. De ti beste prøvene i løpet av semesteret, teller ofte også litt når karakteren skal settes.

- Det sikrer at studentene møter opp til forelesning, slår hun fast.

Grip dagen

Elster stresser at diskusjonen om undervisningsmetoder og nettpublisering må tas nå.

- NTNU må følge med i tida. Vi må ikke være så redde for dette i Norge. NTNU-ledelsen og ansatte må diskutere MOOC og hva åpen nettpublisering vil bety for oss, og for framtidig oppmøte på forelesningene, sier Anne Cathrine Elster.