Digital eksamen:

De som venter på PC får se

NTNU bør sette i gang et pilotprosjekt for å teste ut digital eksamen. Da vil det være mest interessant å prøve ut både digital eksamensoppgave og digital innlevering, anbefaler prosjektgruppa som har utredet innføring av digital eksamen ved NTNU.

Publisert Sist oppdatert
Studentene er lei av å bruke penn og papir på eksamen. Men de må antakelig belage seg på flere utredninger før PC på eksamen blir noe av.
Skoleeksamen gjør det vanskeligere å innføre digital eksamen. - NTNU bør kanskje se nærmere på alternative måter å vurdere kunnskap på, parallelt med at vi utreder digital eksamen, sier seksjonssjef Knut Veium ved Studieavdelingen.

- Dette er den desidert mest grundige rapporten jeg har lest om digital eksamen, og jeg har etter hvert lest en del av dem. Den beskriver kompleksiteten ved å digitalisere hele eksamensprosessen, sier seksjonssjef Knut Veium ved Studieavdelingen.

Han har deltatt i prosjektgruppa, som er ledet av Per Hovde i Fundator AS. Studieavdelinga har vært solid representert i gruppa, og IT-avdelinga har også hatt en representant der.

Ting tar tid

Det er mange forsiktige skritt på veien mot det som kanskje en gang i framtida blir ei fullstendig digitalisering av eksamen fra start til slutt. Og de mest utålmodige studentene må nok belage seg på at dette kan ta tid.

Forstudien, på nesten 70 sider, beskriver blant annet hvilke alternativ som finnes for å gjennomføre digital eksamen på kort sikt, og peker på hvordan NTNU en gang i framtida kan heldigitalisere eksamensprosessen. Men prosjektgruppa anbefaler i første omgang at NTNU setter i gang et forprosjekt for å avklare behovene på kort og lang sikt, og for å stake ut veien videre.

Nå er den oversendt studiedirektør og prorektor for videre organisasjonsmessig behandling.

Mye er uavklart...

- Hvis vi digitaliserer hele eksamensprosessen, snakker vi om store beløp og det er mange beslutninger som må tas. Skal for eksempel NTNU satse på egne PC-er, eller skal studentene bruke eget utstyr? Skal NTNU utvikle et eget system, eller bør det være et nasjonalt anliggende? Alt dette bør et forprosjekt utrede nærmere, sier Veium.

Nå er sjefen for Studieavdelinga opptatt av å ta én ting av gangen. Et forprosjekt kan gi NTNU et kvalifisert grunnlag for å ta valg og finne ut hvor ambisiøs universitetet ønsker å være.

- Vi må ta oss tid til å diskutere dette grundig, sier han.



...og hva vil det koste?

Gevinster og kostnader ved å innføre digital eksamen vil trolig stå sentralt når reformen skal utredes framover. Seksjonssjef Veium forteller at BI er den institusjonen i Norge som har valgt den mest helhetlige tilnærminga. De begynte med å digitalisere sensurprosessen og klagebehandlinga, og har deretter beveget seg bakover, til også å digitalisere avlevering av oppgave, lagring og innlevering.

- I 2012 brukte de 10-12 millioner kroner på digitalisering av eksamen. Skal jeg tippe, så har de brukt til sammen 40-50 millioner kroner når de er ferdige i 2014. Skal hvert enkelt universitet utvikle egne løsninger, blir det store summer etter hvert, sier han.

Digital oppgave og besvarelse

Prosjektgruppa foreslår at neste skritt, etter forprosjektet, bør være at NTNU etablerer et pilotprosjekt for å prøve ut digital eksamen på kort sikt. I rapporten blir det skissert tre måter å gjøre dette på:

Én variant er at både oppgave og besvarelse er på papir, men at studentene bruker PC for å besvare oppgaven. Besvarelsen blir deretter skrevet ut og levert inn på papir.

En annen mulighet er at selve oppgaven er på papir, men at innleveringa skjer digitalt.

Det siste alternativet er at både eksamensoppgavene og besvarelsene er digitalisert. Det er denne løsninga prosjektgruppa anbefaler at NTNU bør prøve ut i form av et pilotprosjekt.

Selve rapporten beskriver inngående hvordan "digital oppgave - digital innlevering" kan gjennomføres rent praktisk.

Pro et contra

Prosjektgruppa peker imidlertid i rapporten på noen svakheter ved en slik løsning. Den vil kreve store investeringsbehov, og driftskostnadene til eksamensportal og databank for eksamensoppgaver og besvarelser kan bli store. I tillegg må IT-kyndig personale være tilgjengelig under eksamen og egnet infrastruktur må utredes, planlegges og etableres.

Noen av fordelene vil være at studentene får oppfylt sitt mangeårige krav om bruk av PC på eksamen. Dessuten vil de utgiftene som i dag er forbundet med utskrift, trykking, kopiering og distribusjon av oppgavesett, bli kraftig redusert.

Forsvinner skoleeksamen?

Innføring av PC på eksamen kan fort ende med at det ene river det andre meg seg. Gruppa har ikke hatt som mandat å se på alternative vurderingsformer. Den har derfor utredet hvordan digital eksamen kan gjennomføres ved tradisjonell skoleeksamen, der bruken av hjelpemidler er begrenset.

Men i rapporten konstaterer gruppa at digital eksamen antakelig vil føre til at alternative vurderingsformer tvinger seg fram. Dermed konkluderer den med at Bring Your Own Device, BYOD, trolig er den eneste farbare veien å gå i framtida.

Hvis det blir mer vanlig å benytte alternative vurderingsformer, trenger man ikke lenger å bruke så mye krefter på å hindre at studentene har adgang til hjelpemidler. Dermed blir det lettere å tillate at studentene benytter eget utstyr under eksamen.

- Dagens tradisjonelle skoleeksamen gjør det mer komplisert å digitalisere eksamen. Blant annet er sikkerheten ved skoleeksamen en utfordring. Hvis alt var tillatt, ville det bli enklere. NTNU bør kanskje se nærmere på alternative måter å vurdere kunnskap på, parallelt med at vi utreder digital eksamen, sier Veium.

Ser inn glasskula

Prosjektgruppa ser også for seg at studentene i framtida ikke lenger vil møte opp i fysiske eksamenslokaler for å avlegge eksamen. I stedet vil de benytte nettbaserte studier og gjennomføre eksamen hvor som helst hvor de har nettilgang. Prosjektgruppa antar også at gruppeeksamen blir stadig mer vanlig, og at det derfor vil være lite hensiktsmessig med store eksamensrom

Gruppa regner også med at det i løpet av de nærmeste årene vil komme tekniske løsninger som reduserer eller fjerner dagens problemer knyttet til BYOD.

NTNUs forutsetninger

Mye skal være på plass før eksamensprosessen ved NTNU eventuelt blir heldigitalisert. Da vil det være snakke om at arbeidsoppgave, besvarelse, sensur, sensurbegrunnelse og klage på sensurvedtak er digitalisert.

- Ingen har så mange eksamener som oss i Norge på så kort tid. På det meste har vi 3 000 kandidater opp til eksamen samtidig. Dessuten er vi avhengige av leide lokaler. Med dagens eksamensform er det vanskelig å se for seg en storskala heldigital gjennomføring av eksamen. Nå må vi avklare framover hva det er mulig å få til med de forutsetningene NTNU har, og hva digital eksamen vil koste, sier Knut Veium.