NTNU-student fikk jobben som campus-sjef

Amund Aarvelta blir campusprosjektleder i Trondheim kommune. Han er historiestudent ved NTNU og styreleder i Studentsamskipnaden.

- Jeg gleder meg enormt, sa Aarvelta etter at kommunaldirektør Morten Wolden kunngjorde avgjørelsen i Øya Helsehus, fredag. – Jeg vet at denne saken er viktig for veldig mange. Han begynner i sin nye jobb 13. mai.

- Vil totalinkludere

Campusprosjektlederen skal lede den operative delen av byutviklingsarbeidet og blir leder for Plangruppen for campus- og byutvikling. Han får en viktig rolle i å samhandle med de ulike aktørene i byen, som NTNU og HiST.

Det blir viktig å være inkluderende i denne jobben, tror Aarvelta. - Kommunen kaller det totalinvolvering. Det er en filosofi jeg kommer til å følge.

Amund Aarvelta er styreleder for Studentsamskipnaden i Trondheim. Han er 27 år og fortsatt student ved Institutt for historie og klassiske fag.

Han kommer fra Veggli i Numedalen, en bygd med vel 1500 innbyggere.

Arbeiderpartimedlem

Campussaken er noe han personlig brenner for, kunne han fortelle UA etter at søkerlisten forelå. Han står støtt på studentdemokratiets vedtak om en encampus-løsning.

Kommunaldirektør Morten Wolden framhever Aarveltas forståelse av det politiske landskapet campussaken befinner seg midt oppe i.

-Det er mange lokale aktører her med samme mål. Samtidig er vi avhengige av rammebetingelser nasjonalt. Vi må være flinke til å synliggjøre våre behov, sier Aarvelta, som ikke stor noe på enkeltes konspirasjonstanker omkring hvem som egentlig trekker i trådene og ønsker NTNU bort fra Dragvoll.

Aarvelta er medlem av Arbeiderpartiet, men er ikke et aktivt medlem, ifølge ham selv.